Ce se întâmplă cu un avion când toate motoarele cedează
Uneori, fie că vorbim de erori mecanice, erori umane sau pur ghinion, se întâmplă ca ambele motoare ale unui avion să se oprească în mijlocul zborului, iar simplul gând că așa ceva se poate întâmpla într-un zbor în care te afli și tu este unul de-a dreptul terifiant.
Să luăm un exemplu concret. În 2001, zborul 236 de la Air Transat zbura de la Toronto la Lisabona. Vreme de șase ore, combustibilul avionului s-a scurs fără ca vreunul din piloți să realizeze. Când primul motor a încetat să mai funcționeze, Căpitanul Robert Piche a anunțat controlorii de trafic aerian că va abate zborul spre Insulele Azore. Peste zece minute, a cedat și celălalt motor. Piche și primul ofițer Dirk DeJager au fost nevoiți să planeze Airbusul A330 fără motoare. Au făcut asta vreme de 19 minute înainte să aibă parte de o aterizare forțată la Lajes Air Base.
Incidentul de mai sus s-a terminat cu bine, fără victime. A rămas în istorie ca fiind cel mai lung zbor parcurs de un avion de pasageri fără motoare. De asemenea, ne amintește că, deși uneori avioanele pot pierde ambele motoare, încă există șanse ca totul să se termine cu bine.
„Deși poate să vă surprindă, nu e deloc rar ca avioanele să coboare în ceea ce piloții numesc zbor în gol, când motoarele au zero putere”, a explicat pilotul Patrick Smith în cartea sa, „Cockpit Confidential”. „Ele încă operează și alimentează sistemele vitale, dar nu mai împing. De multe ori ai planat fără să știi. Se întâmplă la aproape fiecare zbor”. Pilotul a mai spus că principalii vinovați în cazul în care cedează motoarele sunt combustibilul consumat, cenușa vulcanică și impactul cu păsările.
Smith a explicat că acest zbor în gol este ca și cum ai coborî cu mașina un deal fără ambreiaj. Mai mult, un avion comercial obișnuit funcționează cam așa – la fiecare 10 mile străbătute în față, pierde o milă în altitudine. Dacă în mijlocul unui zbor – când avionul se află de obicei la altitudinea de 7 mile – ambele motoare cedează, avionul va putea zbura 70 de mile până să ajungă la pământ.
Unul din cele mai faimoase cazuri în care un avion comercial a fost forțat să planeze după ce a pierdut puterea ambelor motoare a fost așa-zisul miracol de pe râul Hudson, din 2009. Atunci, Căpitanul Chesley Sullenberger a aterizat cu succes un Airbus A320 pe râul Hudson, după ce un stol de gâște a trecut prin motoare. Ținând cont că aterizările pe apă sunt considerate, de cele mai multe ori, sinucideri curate, ceea ce au făcut Sullenberger și co-pilotul Jeffrey Skiles a fost considerat o minune.
Poate cel mai important lucru pe care trebuie să ni-l amintim este că avioanele sunt construite în așa fel încât, dacă unul din motoare eșuează la decolare, avionul să poată să se ridice de la pământ și să ajungă la destinație în siguranță. Conform lui Smith, la decolare este nevoie de mult mai multă putere decât în mijlocul zborului. Așadar, dacă un avion poate rezista fără un motor la decolare, cel mai probabil va rezista și fără ambele în mijlocul zborului.