De ce Apple nu ar putea avea un scandal ca cel în care e Facebook

de: Bianca Prangate
04 04. 2018

Scandalul Cambridge Analytica a pus Facebook în colțul rușinii, iar Tim Cook, CEO-ul Apple, a anunțat că Apple nu ar face vreodată asemenea greșeli.

Într-un interviu special pentru MSNBC, intitulat „Revolution: Apple Changing the World”, Cook a fost întrebat ce ar fi făcut dacă era în locul lui Mark Zuckerberg, CEO-ul Facebook, în timpul scandalului Cambridge Analytica. Răspunsul lui? „Nu aș fi în această situație”.

Într-adevăr, Tim Cook vorbește din postura celui care nu a trecut printr-un scandal de o asemenea amplitudine. Totuși, argumentele pe care le-a adus pentru a-și întări afirmația au destul de mult sens. El a subliniat în special diferențele dintre Apple și Facebook.

În primul rând, Cook a spus că Apple face bani prin intermediul produselor, nu al oamenilor. Iar aici se aplică o zicală pe care probabil ai mai auzit-o – aceea că dacă nu plătești pentru un serviciu, tu ești produsul. În cazul Facebook, tu nu plătești nimic. În schimb, cei care fac reclame plătesc Facebook pentru a avea acces la informațiile tale.

Apple însă vinde smartphone-uri, ceasuri, computere, software-uri și multe altele. Faptul că vinde atât de multe produse asigură profitul fără să fie nevoie să vândă și datele utilizatorilor. „Adevărul este că am putea face o grămadă de bani dacă ne-am vinde clienții – asta dacă acești clienți erau produsul”, a explicat Cook. „Am ales să nu facem asta”.

În al doilea rând, Apple s-a tot mândrit că este o companie care nu colectează la fel de multe date de la utilizatori precum competitorii, iar că acele date sunt bine protejate. Compania folosește criptare a canalului de comunicare în cadrul serviciilor iMessage și FaceTime. În acest fel, comunicarea nu implică o terță parte. Mai mult, Apple stochează cea mai mare parte a informațiilor utilizatorilor pe dispozitivele acestora, nu pe un server centralizat. Asta minimizează șansele ca datele să ajungă la cine nu trebuie în cazul unui atac cibernetic.

Nu în ultimul rând, Apple caută să nu implice vreo terță parte în intimitatea utilizatorilor – și chiar reușește să se țină de cuvânt. În 2016, Cook a refuzat cererea FBI de a crea un program care să treacă de sistemul de securitate al iPhone-urilor, în vederea unei investigații a unui atac terorist.

Zukerberg are argumentele lui, însă. În cadrul unui interviu cu Vox, el a spus că o companie poate urma un model de afacere bazat pe reclame și totuși să îi pese de utilizatorii săi.

Între timp, campaniile #deletefacebook continuă. Dacă oamenilor le pasă suficient de mult de intimitatea lor încât să lase Facebook să ardă până își consumă flacăra sau dacă Zuckerberg va găsi o modalitate să salveze situația nu știm – dar abia așteptăm să aflăm.