Regulile sub care trebuie să funcționeze Uber în Europa

de: Răzvan Băltărețu
20 12. 2017

Uber a așteptat o decizie din partea Curții Europene de Justiție ca să vadă cum se poziționează în Europa în următorii ani. Aceasta a fost comunicată pe 20 decembrie și nu-i favorabilă serviciului. 

Curtea Europeană de Justiţie (CEJ) a decis pe 20 decembrie că Uber este o firmă de transport și nu doar o platformă software sau un serviciu digital, așa cum s-a promovat compania până acum. Decizia aceasta înseamnă că Uber va trebui să respecte reguli impuse și firmelor tradiționale de transport.

Este o nuanță de reținut aici. CEJ a stabilit că este „de transport“, ceea ce nu înseamnă automat că este de taxi. În acest caz, legislația din Franța, Marea Britanie sau Italia presupune că un astfel de serviciu poate funcționa sub regulile pe care le respectă și companiile care închiriază mașină cu șofer. În alte țări, se poate supune regulile de ridesharing. Când vine vorba de firmă de taxi, acolo sutn reglementări diferite, cum a propus și Primăria București pe 19 decembrie.

Decizia actuală vine după ce un judecător spaniol a cerut avizul CEJ. A venit ca urmare a unei sesizări a asociației Elite Taxi din Barcelona. Aceasta susţinea că şoferii Uber, care pot transporta persoane în propriile vehicule de pasageri contra remuneraţie, trebuie să deţină licenţe la fel ca serviciile de taxi tradiționale.

CEJ a spus că trebuie clasificat un astfel de serviciu drept unul de transport, pentru că acesta e scopul Uber: conectează, printr-o aplicație pe smartphone și cu o remunerație, șoferi non-profesioniști care duc persoane dintr-un parte în alta în mediul urban. „În ceea ce privește legislația europeană, regulile sub care operează [Uber] sunt stabilite de fiecare țară în parte, în conformitate cu prevederile generale de funcționare din UE“.

În România, Uber a venit în februarie 2015 și s-a extins din București în Cluj, Timișoara și Brașov. Are peste 450.000 de utilizatori, din care 350.000 în Capitală. România este a doua piaţă ca mărime în regiune, după Polonia, şi a cincea din Uniunea Europeană. În ceea ce privește decizia CEJ, Uber și-a comunicat poziția oficială.

„În majoritatea țărilor UE în care operăm sub legea transportului sau suntem în curs de reglementare, această hotărâre nu afectează mersul lucrurilor. Totuși, în continuare, milioane de europeni sunt împiedicați să folosească aplicații similare cu ale noastre. Așa cum a declarat noul nostru director executiv, Dara [Khosrowshahi], este necesar ca serviciile de tip Uber să fie reglementate, astfel vom continua dialogul cu autoritățile din Europa. Aceasta este abordarea noastră pentru a ne asigura că oricine poate comanda o cursă sigură la apăsarea unui buton“, a declarat purtătorul de cuvânt Uber.

Această decizie a CEJ poate fi un precedent și pentru alte companii din zona sharing economy, cum ar fi Airbnb. Acestea operează în domenii economice tradiționale, dar prin abordări noi și cu o adaptare a conceptelor.