O singură mașină autonomă face minuni la fluidizarea traficului

de: Alexandru Puiu
13 05. 2017

Un studiu recent a confirmat că o singură mașină autonomă poate face minuni în trafic prin decongestionarea arterelor aglomerate.

Se discută din ce în ce mai des de mașini autonome și de beneficiile pe care acestea le-ar putea oferi pe temen lung. Prea puțini știu însă cât de multe astfel de autovehicule trebuie să se regăsească în trafic pentru a fi de un real ajutor. În plus, niciodată nu a fost foarte clar dacă o mașină autonomă ajută și ceilalți participanți la trafic sau doar persoanele care se află în interiorul ei. Răspunsul la aceste întrebări a venit de la un grup de cercetători de la Universitatea din Illinois, Statele Unite.

Mașinile autonome au la bază o serie stufoasă de computere de bord ce alimentează algoritmi avansați de inteligență artificială. În combinație cu o putere de procesare ridicată, aceste autovehicule ajung să fie capabile să ia mult mai rapid decizii preventive în trafic decât un șofer obișnuit. Ca beneficii suplimentare, o inteligență artificială nu obosește niciodată și, odată cu trecerea timpului, devine mai performantă. Majoritatea accidentelor auto sunt rezultatul oboselii și neatenției, iar într-un trafic dominat de mașini autonome, astfel de evenimente ar ajunge să fie domeniul trecutului.

Revenind la experimentul imortalizat în clipul de mai sus, un grup de cercetători de la Universitatea din Illinois au introdus o singură mașină autonomă într-o flotă de autoturisme. Concluzia la care au ajuns este că până și prezența unei singure mașini a facilitat micșorarea reprizelor de congestionare a traficului. Deși prima concluzie a experimentului era relativ previzibilă, prea puțini s-au așteptat ca aceeași mașină să genereze un consum de combustibil semnificativ mai mic. Datorită faptului să senzorii de la bord i-au permis să știe cum și când să franeze mult mai eficient sau când să accelereze, costurile energetice au fost mai mici.

,,Experimentele noastre ne-au arătat că și dacă ar fi doar 5% dintre autovehicule automatizate și controlate cu atenție, am putea elimina valurile de frânare și accelerare cauzate de comportamentul uman la volan.” Daniel Work, unul dintre cercetătorii responsabili de proiect s-a arătat foarte încântat de rezultate într-un interviu acordat publicației Phys.org.