Cine-i cel mai cel pe Netflix în România și cum arată viitorul platformei

de: George Stanciu
04 10. 2017

Netflix mai are puțin și împlinește doi ani în România, iar serviciul a evoluat destul de mult începând cu ianuarie 2016, când a venit, oficial, în țară. Lucrurile continuă să se miște, mai rapid sau mai încet, însă direcția generală e una bună. 

Am avut ocazia să discut cu Yenia Zaba (Manager EMEA Media Relations) despre ce mai face Netflix în România. Am aflat cât de mulți oameni preferă să stea confortabil în fața televizoarelor atunci când se uită la conținut de pe platformă, de ce catalogul de producții nu e încă cel așteptat, dar și alte lucruri interesante despre utilizatori și produs în sine.

[related]

Încă îmi amintesc de toată tevatura venirii Netflix în România, când oamenii se plângeau că lipsesc prea multe filme și seriale, dar și că cele disponibile n-au subtitrări, ca să înțelegem cu toții cine zice ce. În ultimele luni, însă, n-am reușit să dau peste vreun film sau serial de pe platformă care să nu aibă subtitrare în română.

Dar nu asta mă bucură cel mai mult, ci faptul că avem parte de traduceri naturale, unde dacă actorul principal trebuie să și-o bage, replica nu se transformă în ”du-te dracu”. E o mică bucurie personală, dar cântărește mai mult decât mă așteptam la capitolul imersivitate. Pentru ca tu să te bucuri încă din prima zi de difuzare a unui serial de savoarea traducerii, Netflix lucrează pe două planuri. Pe de-o parte, aceștia au o echipă proprie care face lucrurile să meargă în multe alte limbi în afară de engleză, de la subtitrări la interfață, iar pe de altă parte, compania lucrează cu colaboratori pentru fiecare țară sau regiune unde are nevoie de traduceri, deoarece numărul angajaților ar fi mult prea mare altfel.

De ce (încă) nu avem conținut produs în România

Cu siguranță, pentru orice român care e fan Netflix, cea mai mare curiozitate se leagă de apariția unui show original produs la noi în țară. Aștept ca mulți alții o asemenea producție, așa că am vrut să aflu cum (mai) stă treaba. Planurile pe termen scurt ale companiei nu au în vedere crearea unei producții originale românești, însă asta nu înseamnă că cei de la Netflix nu fac muncă de teren.

Yenia mi-a confirmat că echipele nu caută ”locuri bune”, ci povești bune. România nu face excepție de la regulă, iar atunci când o poveste demnă de ecranizat va fi găsită, se va trece și la următorul pas. Rămâne de văzut dacă se va lucra cu o echipă autohtonă sau nu, însă oricum ar fi, cei de la Netflix nu impun reguli în ceea ce privește producția, tocmai pentru a permite poveștilor să fie spuse cât mai bine publicului.

Am aflat că o poveste bună trebuie să rezoneze cu publicul global; nu e vorba de ceva care să placă la toată lumea, ci de ceva care să atragă atenția și să-i aducă pe curioși în fața micilor ecrane. În plus, apariția unui show localizat nu ține de dimensiunile sau de vechimea pieței, ci doar de potențialul transpunerii unei povești într-un film sau serial.

Comedianți români pe Netflix?

Am fost curios să aflu cum stă treaba și la capitolul show-urilor de stand-up comedy. Divertismentul de acest fel a devenit din ce în ce mai popular în România ultimilor ani și toți știm pe cineva care s-a uitat sau care a fost la un astfel de show recent. Avem deja nume sonore pe scena românească de stand-up, așa că am vrut să aflu dacă și când am putea vedea astfel de show-uri aduse pe Netflix. Încă o dată, e vorba de o căutare a unui comediant care poate rezona cu publicul în ”călătoriile” din țările unde compania este prezentă.

Finețurile se pierd în traducere, de cele mai multe ori, însă în cazul unui film sau al unui serial, lucrurile sunt mult mai rezonabile. În cazul umorului, însă, ai de-a face nu doar cu nuanțele limbii în care vorbești, ci și cu situațiile pe care le povestești publicului. Yenia spune că show-urile românești de stand-up pot ajunge pe Netflix atunci când vom avea unul sau mai mulți comedianți care își pot face umorul înțeles unei audiențe cât mai mari, nu doar localizate.

Netflix Narcos & chill

Netflix e disponibil pe o mulțime de platforme în prezent, așa că nu trebuie să mai lenevești pe canapea pentru a vedea producțiile preferate. Dacă ai net bun, poți să te uiți și în metrou la un episod dintr-un serial, direct pe telefonul mobil. Și totuși, asta nu înseamnă că toți ne vom izbi cu capul de stâlpi pe stradă, fascinați de noul episod din [serialul preferat]. La nivel global, aproximativ 50% dintre vizionările de conținut pe platformă sunt efectuate prin intermediul Smart TV-urilor, așa că Netflix & chill încă e baza. E și normal, întotdeauna e mai plăcut să te uiți la ceva în pat, pe un ecran mare, decât să o faci pe un telefon, fie el cu ecran QHD.

Când vine vorba de ce e la modă pe Netflix, Yenia mi-a spus că lucrurile stau cam la fel în majoritatea piețelor unde serviciul e prezent. În România, la momentul actual, Narcos e pe val, și nu doar ultimul sezon, ci și primele două, pe care probabil ne înghesuim să le revedem ca să vedem de ce vorbim despre Cali și nu despre Medellin. 13 Reasons Why rămâne destul de sus, dar și House of Cards. De asemenea, toate titlurile Marvel sunt sus de tot în rândurile titlurilor populare, semn că românilor le plac super-eroii.

Yenia, însă cel mai probabil și alți oameni din spatele serviciilor de video-on-demand, se așteaptă ca în viitorul apropiat, poate în următorii cinci ani, să asistăm la o schimbare majoră în ceea ce privește preferințele publicului față de televiziunea clasică sau alternativele de pe internet. Din ce în ce mai mulți oameni prind gustul unor asemenea servicii, iar televiziunile vor pierde teren, deoarece nu pot oferi decât o experiență lineară, programată, și care nu mai este pe placul tuturor.

Catalogul crește, chiar dacă nu atât de repede pe cât am vrea

Catalogul limitat al Netflix nu este o problemă a companiei în sine, ci a industriei pe care serviciul, alături de altele, încearcă să o schimbe. Industria cinematografiei este una destul de rigidă, iar licențierile pentru conținut s-au făcut, în general, individual pentru fiecare țară. Tocmai de aceea, Netflix are de rezolvat situații individuale pentru a putea aduce producții în diverse regiuni, iar asta durează. În plus, de cele mai multe ori, compania nu poate face altceva decât să aștepte până ce expiră un contrat exclusiv pentru a putea obține posibilitatea de a difuza conținut prin intermediul platformei. Pe scurt, creșterea catalogului este o chestiune de timp, la care Netflix lucrează din greu, însă există piedici legale pe care n-ai cum să le ocolești.

Am simțit nevoia să mă lămuresc cu privire la o chestie mică și aparent ciudată. Uitându-mă la Better Call Saul, am văzut că show-ul este însoțit și de mesajul ”A Netflix Original Series”, cu toate că acesta este create de AMC. Am primit și lămuriri de la Yenia, care mi-a explicat că mesajul respectiv poate apărea în producții atunci când sunt aduse exclusiv de către companie într-o regiune. Deoarece BCS nu apare nici la TV și nici la alt provider de VoD în țară, serialul este însoțit de mesajul anterior.

[related]

Netflix e pe drumul cel bun și devine din ce în ce mai popular odată cu trecerea timpului. Nici măcar pirateria nu e un concurent puternic pentru Netflix și tocmai de aceea compania nu are o atitudine proactivă de descurajare a fenomenului. E simplu: dacă ai o alternativă bună, nu vei mai pirata, fie că e vorba de filme, muzică sau jocuri, iar asta se întâmplă cu utilizatorii de torrente care fac tranziția către variante legale de obținere a conținutului multimedia.

Rămâne să vedem cum va arăta serviciul și în următorul an de activitate în piața românească. Cu siguranță, vom vedea un catalog mai mare și vom auzi mai mulți oameni care vorbesc despre serviciu, iar pe termen mediu, putem spera că ne vom mândri cu o producție de aici.