Facebook și Google, „mașinăriile“ de propagandă pentru Rusia

de: Ciprian Plăiaşu
11 10. 2017

Facebook și Google controlează mare parte din publicitatea online. Firesc, au ajuns să fie exploatate și în scopuri mai puțin nobile.

[related]

După alegerea lui Donald Trump, America este numai în anchete și investigații cu privire la implicarea directă sau indirectă a Rusiei în controversata campanie electorală a miliardarului. Apropierea de oficiali ruși a multor personaje din anturajul actualului președinte au dus la respingerea de comisiile autorizate sau retragerea acestora la foarte puțin timp după numirea lor în diverse funcții.

Facebook și Google au fost intermediarii propagandei

A venit rândul mediilor care au difuzat diverse informații să fie luate la puricat și, după presiuni, investigații și anchete, au început să apară informații interesante. De exemplu, Facebook a anunțat în septembrie că a descoperit 470 de profiluri legate în mod explicit de agenții ruși. Aceste profiluri au cumpărat aproximativ 3.000 de anunțuri înainte de ziua alegerilor, vizionate de aproximativ 10 milioane de utilizatori din SUA înainte și după victoria lui Trump.

Subiectele vizate de anunțuri includ aspecte legate de imigrație, arme și subiectele care vizează LGBT. Exact subiectele cele mai controversate din întreaga campanie. Cei prin care s-a operat achizițiile sunt operatorii asociați cu Internet Research, pe care rapoartele media o descriu drept „troll farm” cu legături cu statul rus.

Elliot Schrage, vicepreședinte Facebook, a anunțat că 99% din aceste reclame au fost achiziționate cu mai puțin de 1.000 de dolari fiecare și că un pic mai puțin de jumătate au fost cumpărate cu 3 dolari. De asemenea, 6.700 de dolari au fost cheltuiți pe anunțurile care au apărut pe Instagram.

Cu alte cuvinte, impactul nu a fost atât de mare, dar anchetele au arătat că cei 10 milioane de utilizatori au fost „aleși”  exact din statele considerate cruciale pentru alegerile din SUA, cunoscute și ca swing states.

Odată cu Facebook, și Google a recunoscut că și rețeaua sa de reclame a fost folosită în scop de propagandă politică, dar încă nu a oferit niște cifre exacte. A spus că, în prezent, încă face investigații. Principala rețea vizată a fost YouTube, dar n-a fost ocolit nici Gmail.

Facebook și, probabil, Google au un țap ispășitor: algoritmul

Oficialii Facebook spun că algoritmul este cel care filtrează tot și că nu au un proces de încurajare a marilor publicitari. Din acest motiv, cele mai multe contracte sunt făcute automat pe sume mici care nu depășesc sume care ar putea atrage atenția. Altfel spus, verifică cu atenție contractele care depășesc un plafon stabilit intern.

Dacă în SUA se pot depune până la 9.999 de dolari cash la banca fără să te întrebe cineva ceva, probabil că și la Facebook limita de verificare umană a contractelor este setată la câteva mii de dolari cheltuiți o dată.

E adevărat însă că din cifre mici Facebook face cele mai mari profituri. De exemplu, între aprilie si iunie anul acesta, din aceste contracte mici, gigantul a adunat aproximativ aptru miliarde de dolari!

Când Mark Zuckerberg a fost întrebat, la puțin timp după 10 noiembrie 2016, dacă cumva „fake news” apărute pe platforma sa au putut influența campania electorală, a spus că este imposibil. Totuși, la 10 luni după acest eveniment nu mai pare să fie atât de sigur, iar afirmațiile sale din ultima perioada arată că sunt multe vulnelabilități în algoritm și în sistemul de filtrare și de raportare.

Pe plaiurile mioritice, problema acestui algoritm este că e ineficient în alte limbi decât cele cunoscute de moderatori. Un social media manager sau un utilizator raportează de pomană multe abuzuri din comentarii sau diverse pagini, pentru că standardele sunt verificate semi-automat în limbile agreate de Facebook. În plus, legislația și standardele aplicate asupra lui, dar și a altor giganți din zona online, este, în cel mai fericit caz, cea din SUA. În restul lumii sunt într-o zonă gri chiar dacă platformele au milioane de utilizatori în diverse țări.

Facebook nu este singura unealtă folosită de Rusia în campania electorală de anul trecut. Twitter a venit și el cu cifre care arată implicarea diverselor rețele rusești: circa 200 de conturi care au furnizat diverse informații, iar Russia Today a cheltuit aproximativ 275.000 de dolari anul trecut în reclame.

Giganți care pot fi duși de nas

Imaginea această ne arată o altă față a internetului și a social media, una vulnerabilă și ușor de manipulat. Ideea de filtrare a fake news e un fel de praf în ochi, făcut mai ales pentru a complica sistemul de postare pentru diverse site-uri mici și nișate, care nu încurcă marii jucători. De asemenea, raportarea unor abuzuri este doar de dragul de a fi pentru multe limbi de pe glob, iar „all mighty algorithm” este o chestiune atât de alambicată, încât nici programatorii lor nu o mai înțeleg.

[related]

Ceea ce odinioară avea o logică de rețea socială s-a trasformat într-un fel de-al doilea internet în care regulile nu se mai aplică. Giganții spun că vor lua măsuri să rezolve acest probleme. Sunt doar promisiuni! Promit securitate mai mare pe rețelele lor, verificare umană a unor contracte și procese și multe altele. Vom vedea dacă interesele financiare vor fi mai mari decât celoe de securitate.