Dirijabilele inspirate de Zeppelin se întorc și funcționează pe bază de grafen

de: Andrada Bonea
03 07. 2016

Înainte ca avioanele să cucerească înălţimile, pe cer a zburat o altă maşinărie, de forma unui trabuc gigantic.

Dirijabilul sau zeppelinul, de fapt un balon clasic cu aer cald, dar mult mai sigur şi mai manevrabil, a fost folosit în scopuri militare şi la transportul de persoane sau mărfuri timp de aproape patru decenii începând din anii 1900.

A fost, însă, detronat definitiv de apariţia avionului şi de o serie de accidente care au culminat în 1937 cu catastrofa celebrului LZ-129 Hindenburg, cel mai mare strato-cruiser construit vreodată. Totuși, acest dispozitiv a scris o pagină de istorie în aviație și a fost creat de Ferdinand von Zeppelin.

Se pare, însă, că dragostea față de dirijabile nu s-a stins, iar experții în aviație vor să le pună din nou pe cer. Partea bună e că s-au schimbat multe din 1937, iar unul dintre cele mai importante aspecte ar fi faptul că dirijabilele folosesc heliu, care e complet inert și sigur, comparativ cu hidrogenul inflamabil folosit în anii ’90.

Cei de la Hybrid Air Vehicles au creat Airlander 10, despre care spun că e mult mai sigur, datorită materialelor moderne utilizate. Dirijabilul are 92 de metri lungime și poate zbura cinci zile fără să aterizeze. „Putem transporta pe distanțe de trei ori mai mari decât un elicopter și putem transporta mult mai mulți oameni, mai exact 50 în loc de 16, totul la o treime de preț”, au explicat cei de la HAV.

De asemenea, compania franțuzească Flying Wales a creat un dirijabil de 140 de metri, numit LCA60T, care se pare că va fi manevrat de doi piloți, deși este posibil și controlul autonom. Acesta are un sistem electric de propulsie care folosește baterii cu grafen. Acestea sunt utile pentru a da dirijabilului „o mână de ajutor” când trebuie să planeze, să ridice încărcătura sau să se stabilizeze în caz de vreme dificilă. De asemenea, va putea decola vertical și circula cu o viteză de 100 de kilometri pe oră.

Producția dirijabilului celor de la Flying Wales va începe, se pare, în 2020. Dirijabilele ar putea fi extrem de utile pentru a oferi ajutor în zonele afectate de cutremure sau inundații, tocmai pentru că în acele situații nu te poți baza pe avioane sau automobile. În umătorii 20 de ani, se estimează că piața dirijabilelor va atinge 50 de milioane de lire.