Valentine’s Day, ziua în care aniversăm 10 ani de YouTube: Cum ne-a schimbat Internetul

de: Răzvan Băltărețu
14 02. 2015

Valentine’s Day ne-a adus în urmă cu 10 ani portalul YouTube. În urmă cu un deceniu, fondatorii acestuia cumpărau domeniul și pregăteau lansarea unui serviciu care avea să fie cumpărat de Google cu peste 1,5 miliarde de dolari. Acum, 10 ani mai târziu, videoclipul e o componentă indispensabilă a Internetului.

De Valentine’s Day, fondatorii YouTube și-au făcut un cadou. Portalul împlinește pe 14 februarie 10 ani de când Chad Hurley, Steve Chen și Jawed Karim au decis că vor să aducă ceva nou în online. Toți trei fondatorii au fost angajați ai PayPal. Înainte de a lucra la PayPal, Hurley a studiat la Universitatea Indiana a Pennsylvaniei, iar Chen și Karim au studiat împreună la Universitatea Illinois din orașul Urbana. Numele domeniului, YouTube.com, a fost activat pe 14 februarie 2005, dar site-ul și primele videoclipuri aveau să fie urcate după aprilie 2005.

YouTube a venit într-o piață unde existau puține metode simple de încărcare a videoclipurilor pe Internet de către utilizatorii neexperimentați. Cu o interfață ușor de folosit, YouTube a făcut posibil ca oricine care poate folosi un calculator să poată încărca un videoclip și care să fie accesibil unui număr mare de oameni – mii, milioane și chiar miliarde. Marea varietate de subiecte acoperite de YouTube a transformat transmiterea videoclipurilor în una din cele mai importante aplicații ale Internetului.

Primul videoclip încărcat pe YouTube este al lui Jawed Karim, cofondator (aprilie 2005)

Valentine’s Day special: 10 ani pentru portalul videoclipurilor

În prezent, YouTube este etalonul în ceea ce înseamnă conținutul video online. Facebook vrea să concureze cu această platformă, dar are de crescut. În fiecare minut, pe YouTube sunt încărcate aproximativ 300 de ore de videoclipuri, iar portalul a devenit casă pentru tutoriale, videoclipuri ale cântăreților, review-uri pentru diverse produse, pentru documentare și scurtmetraje, pentru amatori și pentru profesioniști. De asemenea, în ultimii ani a trecut la rezoluție 4K, a dezvoltat aplicații tot mai bune pentru dispozitive mobile și a renunțat recent la Flash. Totuși, nu există încă aplicație pentru Windows Phone.

Ideea pentru YouTube le-a venit fondatorilor Hurley și Chen, după ce n-au putut distribui ușor un videoclip realizat la o petrecere. Karim a negat povestea, iar Chen a spus că o astfel de poveste a fost mai ușor de prezentat pentru a da proiectului o latură umanizată. Conform lui Karim, ideea a venit după ce la un concert al lui Janet Jackson, din 2004, acesteia i s-au văzut sânii și după un tusnami din Oceanul Indian tot din 2004. El n-a reușit să găsească ușor videoclipuri cu cele două momente, așa că a vrut un site de video sharing, conform Wikipedia.

Între noiembrie 2005 și aprilie 2006, YouTube a primit o investiție de la fondul de investiții Sequoia Capital. În noiembrie 2006, a venit marea achiziție: Google a cumpărat cu 1,65 de miliarde de dolari acest portal și a devenit unul dintre serviciile sale. În acești ani, YouTube a crescut de la videoclipuri de slabă calitate la unele de înaltă rezoluție, realizate de profesioniști sau încărcate de cântăreți consacrați. Desigur, nu lipsesc videoclipurile cu pisici și cu tot felul de prostii care fac Internetul să fie ceea ce este.

După ce YouTube a devenit „persoana anului“ aleasă de publicația „Time“ în 2007, drumul a fost doar în sus pentru portal. De la an la an au venit mai multe companii și mai multe vedete pe YouTube. Chiar dacă secretul viralului nu a fost deslușit decât de câțiva, cum ar fi creatorii melodiei și videoclipului „Gangnam Style“, platforma e deschisă tuturor. Durata maximă a videoclipurilor este de 15 minute, dar îți poți verifica profilul și poți încărca videoclipuri de până la 12 ore.

„Playtech“ pe YouTube – Episodul „Best of“ al emisiunii PLAYTECH

Un interviu „Playtech“ realizat cu românul care și-a creat o imprimantă 3D în garaj

Gangnam Style este primul, și singurul, videoclip care să ajungă la un miliard de afișări, apoi la două miliarde

Dincolo de toate aceste videoclipuri, virale sau nu, poate cea mai mare reușită a YouTube a fost să devină o platformă pentru orice de la pisici la interviuri realizate de vedetele Internetului cu Barack Obama, președintele SUA.