Google Glass și viitorul său: Cum să fie un succes din poate cel mai mare eșec al Google
Google Glass a venit drept un gadget impresionant, promovat intens de Serghei Brin, cofondatorul Google, și desprins parcă din filmele SciFi. Totuși, nu s-a ridicat la înălțimea optimismului și analizelor. Ce mai rămâne după închiderea Glass Explorer? Totul!
Google Glass a fost, poate, cel mai futurist gadget la care ne-am uitat în ultimii doi ani și la care am visat în copilărie. Ne promitea că o să avem la o aruncare cu privirea Internet, asistent personal, telefonie, cameră foto și video, și realitate augmentată. Totuși, a ajuns un proiect căruia Google a trebuit să-i recunoască limitele și să-și tempereze entuziasmul, iar recent să închidă programul Google Glass Explorer. Proiectul ajunge însă sub conducerea lui Tony Fadell și această schimbare de management poate schimba totul.
Google Glass, deși mulți visam la el și pare un gadget pe care să îl ai, nu este atât de interesant în viața de zi cu zi. Dacă nu porți ochelari de nevoie, nu vei vrea să porți unii de 1.500 de dolari doar pentru că îți pun funcționalitățile de smartphone la ureche. Iar dacă porți ochelari de nevoie, e clar că nu-i nicio plăcere. Glass cere prea multă atenție de la utilizatorul obișnuit și e aproape inutil în prezent, dar Tony Fadell îl poate transforma într-un gadget pentru care să facem cozi în câțiva ani.
El a reintrat în atenția publicului anul trecut, când Google a cumpărat cu peste trei miliarde de dolari compania Nest Labs, fondată în 2010 de Tony Fadell şi Matt Rogers, foşti ingineri Apple. Compania s-a remarcat printr-un termostat inteligent și un detector de fum asemenea. Pe lângă gadgeturile din casă, compania oferea şi consultanţă companiilor de utilităţi pentru reducerea consumului de energie.
Înainte de termostatul Nest Learning, s-a remarcat prin munca la primul iPod. Acest om a cunoscut medii și a creat dispozitive care îi permit să vadă potențialul dintr-un concept futurist de tipul Glass. A făcut dintr-un banal termostat, un gadget pe care Google să dea miliarde și despre care lumea să vorbească cu interes. iPod, dintr-un music player cu suficient de multe restricții cât să nu-l dorească prea mulți, a devenit un succes global și odată cu el Apple a devenit o companie cool. Are totul pe masă pentru Google Glass: prototipul de 1.500 de dolari, miliardele Google și potențialul imens pentru o așa tehnologie.
Unde o să aibă succes Google Glass: din glasshole în glasshero
Eu nu mi-aș da telefonul pe un ceas inteligent, darămite pe Glass. Deși poate fi excelent pentru un voyeurist, este un gadget care te distrage și care, deocamdată, nu te deservește eficient cu atât de multe lucruri, cât să merite costurile. Cu Glass, deocamdată ești un glasshole (n.r. – joc de cuvinte între cuvintele Glass și asshole).
Acum este un moft util și nu prea, dar poate fi indispensabil și utilizatorii nu vor mai fi considerați doar glassholes, ci chiar glassheros.
Nu e suficient de cool și suficient de util și mare parte din vină e a Google că n-a știut cum să-l transforme ceva bun. Serghei Brin e un geek și nu e suficient de popular – nu e Steve Jobs, totuși -, iar acest gadget n-a fost niciodată fashion. Pe scurt, nu-i pentru mase, e pentru nișe.
Internetul, telefonul mobil, GPS-ul și criptografia nu au fost create întâi pentru mase, ci pentru armată. Google Glass are mai multe șanse să reușească drept accesoriu pentru militari, medici, polițiști sau pompieri decât înlocuitor de smartphone pentru corporatiști, programatori și millenials.
Ești medic, ai Glass la ochi și operezi pe cord deschis. În timp real primești, printr-o simplă comandă vocală, informațiile relevante despre pacientul pe care trebuie să îl salvezi. Ești polițist, urmărești o mașină, dar nu știi a cui e sau cine e în ea. Printr-o comandă vocală, fără să îți iei mâinile de pe volan, poți cere informații din baza de date a poliției cu privire la aceasta. De asemenea, Glass poate realiza o recunoaștere facială a unui infractor și îți comunică în timp real cine e și pentru ce e căutat.
Ești militar în teatrul de operațiuni din Irak și treci printr-o zonă a orașului despre care nu știi prea multe detalii. Deasupra ta poți avea o dronă care trimite imagini în timp real spre Glass și vezi dacă sunt oameni ascunși pe acoperiș. De asemenea, altă dronă poate survola și scana termic zona pentru un plus de informații. Iar scenarii ca acestea sunt nenumărate, în care Glass poate salva vieți nu căuta pornografie pe Internet sau să dea like-uri pe Facebook.
Google Glass este un eșec pentru utilizatorii obișnuiți, dar avem, totuși, doar opt ani de smartphone-uri moderne. A venit prea repede și cu o abordare radicală. Acum este un moft util și nu prea, dar poate fi indispensabil și utilizatorii nu vor mai fi considerați doar glassholes, ci chiar glassheros.