Cei mai buni tineri inovatori de la Innovation Labs 2015 ne arată direcția IT-ului în România

de: Răzvan Băltărețu
26 05. 2015

Innovation Labs a ajuns la a treia ediție și am ajuns și eu la finala sa, după ce am văzut creațiile celor din Cluj. Mirajul startup-ului care poate da lumea peste cap este și în România și i-a motivat pe participanți să creeze concepte care pot avea succes. Vor reuși însă?

Ai urmărit vreodată un film în care oamenii cerneau apa unui râu, piatră cu piatră, în speranța că printre atâtea resturi este și câte o pepită de aur? Așa este în tehnologie, aici este aurul nebunilor și aurul din piatră seacă. Câțiva au avut succes pornind de la pietre dintr-o apă, cum ar fi Uber sau Microsoft. Au avut o idee, au pus-o pe picioare și apoi picioarele s-au transformat în munți. S-ar putea întâmpla asta și cu câteva proiecte de la Innovation Labs.

Ți-am spus că aseară a fost finala Innovation Labs. Am fost și noi, ne-am întors cu poze și cu o concluzie dulce-amară despre IT-ul din România și despre inovatori: http://bit.ly/1Kk0vud

Posted by playtech.ro on Tuesday, May 26, 2015

Premiul întâi, denumit și „Best Business”, a fost câștigat de echipa Vitabox.me. Ei au creat o aplicație pentru pasionații de fitness prin care ei au acces la planuri de nutriție și programe pentru menținerea condiției fizice. Vitabox.me a semnat deja un contract cu un lanț internațional de centre fitness, fiind deja afacere, iar premiul Innovation Labs vine mai mult să sublinieze reușita. Este, totuși, o afacere într-o lume pasionată de a trăi cât mai sănătos (eventual, și cât mai ieftin, folosind doar software și mai puțină mâncare, mai puțin mers la sală).

Echipa Eskimo a primit premiul „Best Product”, care ar trebui să le marcheze proiectul drept unul inspirat și util. Este, dar este pentru o nișă a pieței și ar putea avea succes în tot felul de piețe. Eskimo este genunchiera inteligentă care îi ajută pe schiori să prevină din timp accidente sau mișcări potențial periculoase în timpul coborârilor, ajutându-i să își corecteze poziția prin intermediul unei aplicații de smartphone.

Problema e reală, produsul spune că este soluția. Mai mult, creatorii au identificat un gol în piață și pot profita de această lipsă. În final, topul este completat cu premiul „Best Pitch” adjudecat de către echipa Coinfetti, care susține că poate converti automat bitcoini în monede reale rapid, folosind doar un card.

[related]

Poți înțelege Best Pitch prin formula „nu știm precis cât succes poate avea, dar au prezentat-o frumos”. Și da, contează cum prezinți, existând și celebrul test: ești în lift cu un mare CEO, spune-i într-un minut ce faci tu special și ce proiecte ai. Cei de la Coinfetti au avut umor, au o idee potrivită pieței, dar Bitcoin nu este chiar o piață de mare succes. Este predispus fluctuațiilor și puterea acestei monede nu stă neapărat în ce poți cumpăra, ci la ce poți folosi mecanismul de funcționare pe care se bazează. Nu se reduce totul la comerț anonim de arme, droguri și alte lucruri ilegale.

Alte produse și alți câștigători

Participanți au fost mulți, au venit cu soluții pentru retail, mobile și Internet of Things. Cel mai bun produs pentru IoT a fost desemnat PoltBox, care a dezvoltat o pedală de chitară care poate fi programată. E prima pedală de amplificare care poate fi modificată, iar asta s-ar putea traduce într-o economie de câteva mii de euro pentru un chitarist profesionist. Piața este una capabilă și dispusă să plătească, iar la o adică poți vinde produsul ca unul de divertisment.

Tot în zona de divertisment și muzică a fost și Fingerdrum Master, un produs pe care l-am văzut prima dată în Cluj și care a primit premiul de cea mai bună idee pentru mobile. Un avantaj al Fingerdrum Master este tocmai cel care a venit cu ideea. El este DJ și a creat o unealtă care să-i ajute pe alții ca el, transpunând în digital o unealtă analog. Pe o tabletă te poți descurca foarte bine fie să creezi viitoarele hituri, fie să te distrezi.

Pe retail a fost premiat produsul Veiled, o platformă de marketing în timp real, care oferă, în plus față de Mobuy sau WalletBuzz, realitate augmentată. Au transformat shopping-ul într-un joc, într-un moment interactiv și distractiv, ca să uiți cât cumperi și câte reclame vezi. Și, totuși, câți cumpărători să fie pentru atâtea produse care concurează pentru atenția noastră în retail?

Ce am învățat de la Innovation Labs 2015

Sunt câteva lucruri pe care le-am învățat, dar întâi trebuie să spun că cei care au participat au învățat să vorbească. Nu chiar toți, dar în mare parte. Au venit relaxați pe scenă, în cămașa și blugi (aproape ca Tim Cook sau Steve Ballmer), au vorbit clar, au spus concis ce oferă, chiar dacă n-au exploatat la maximum răspunsul la întrebarea: „și de ce utilizatorul ți-ar alege soluția?”. Pentru ei a fost o pregătire foarte bună, iar pentru mulți a fost o ocazie bună să se afirme, să își prezinte o idee și să creeze niște relații.

Eu am învățat că majoritatea acestor tineri gândește superficial și egocentrist. Ei se gândesc la nevoile lor, sunt superficiali când privesc piața și se raportează destul de mult la cifre din străinătate, deși țintesc piața locală pentru debut. Înțeleg, n-au din țară, dar atunci ar trebui să le spună pas și celor din afară și să utilizeze ceea ce au la îndemână. Spre exemplu, SwimPal se vrea un companion pentru ședințele tale de înot care și-ar putea găsi o nișă suficient de dornică. A oferit însă datele din Statele Unite ale Americii: 300.000 de piscine publice (conform unor cifre din 2011) pentru 400.000 de oameni dispuși să înoate (conform unor date din 2013). Chiar și Andrei Pitiș, cofondator Innovation Labs, a remarcat: aproape un om per piscină ceea ce nu-i dă mari șanse de dezvoltare.

Cercetând diferite startup-uri locale sau din afară am reținut că ai succes fie ușurând un proces, fie dând peste cap piața. Uber a fost o idee disruptivă pe când Facebook și Google au fost platforme care au îmbunătățit alte idei. Dincolo de ce a decis juriului Innovation Labs, au fost câteva proiecte care pentru mine s-au remarcat: Waldo cu un gadget care să-ți țină bicicleta sub supraveghere, BuyerBrain care vrea să dezvolte marketingul printr-o analiză mai bună a ceea ce ne atrage folosind Oculus Rift, Menoo care nu te mai lasă să aștepți după chelner, ci plătești direct cu telefonul ca la Uber, sau Phonealias pentru a avea mai multe numere virtuale de telefon, dar fără să trebuiască să le ții minte. Lista completă a proiectelor de anul acesta este aici, chiar dacă nu toate au ajuns în finală din diverse motive.

Mai avem însă până să creăm în România un Silicon Valley. Încă se lucrează, dar de la an la an se lucrează mai bine, cu mai multă atenție la prezentări și utilitatea produselor. Totuși, încă se filtrează apa râului în căutarea pepitelor de aur în loc să se sape în mină după el și să fie scos în lingouri.