Apple Watch nu e extraordinar, dar se va vinde ca pâinea caldă. Cum poate câștiga Google bătălia
Apple Watch a fost lansat ieri seară și lumea nu știe exact ce să creadă. Cei mai mulți spun că este prea scump ca să se vândă, sau că și-ar cumpăra, mai degrabă, un ceas cu Android Wear. Dar aceste aspecte se văd doar la suprafață. Corpul ”icebergului” se va vedea abia când va fi prea târziu, când se va trage linie și Apple Watch va fi declarat cel mai bine vândut smartwatch. Dar Google mai are o șansă.
Lupta pe piața smartphone-urilor nu s-a dat niciodată, cu adevărat, între Apple și Samsung, ci între iOS și Android. Cel puțin asta consider că ar fi perspectiva utilizatorilor. Rar am văzut un utilizator de LG să se certe cu unul de Samsung, de exemplu, cu atâta înfierare cu care se va certa un posesor de iPhone cu unul de Android și asta se întâmplă din cauza unui singur motiv: sistemul de operare, posibilitățile oferite de acesta, conținutul pus la dispoziție și suportul tehnic contează mai mult decât hardware-ul, care e aproape identic în multe situații. Statutul pe care ți-l oferă un dispozitiv și modul în care acesta contribuie la imaginea pe care o ai despre tine. Până și studiile care vorbesc despre personalitatea utilizatorilor nu sunt împărțite între utilizatorii de Apple, Samsung, Sony și LG. Sunt împărțite între două clase: cei care folosesc iOS și cei care folosesc Android.
Apple și-a câștigat această imagine și această popularitate pentru că, de la început, le-a oferit clienților săi ce Google nu a putut să le ofere: produse premium susținute de un software pus la punct, un software favorizat de dezvoltatorii de aplicații și de alte companii. Apple s-a implicat enorm în a oferi valoare adăugată telefoanelor produse și utilizatorii au apreciat mereu asta.
Totuși, diferența între iPhone și Android nu mai este atât de mare. Sistemul Google a ajuns acum pe telefoane cu adevărat de top, care oferă o experiență la fel de bună cu cea oferită de Apple și un aspect chiar mai premium. Samsung Galaxy S6 și HTC One M9 sunt doar primele dispozitive dintr-o nouă generație de smartphone-uri cu valoare adăugată. Piața de aplicații a crescut suficient de mult, producătorii fac parteneriate cu diverse firme de software sau creează propriile soluții (Samsung Pay) pentru un plus de utilitate.
Între timp, Google a lansat și un sistem de operare pentru smartwatch-uri, un sistem care, cu toate că este ”proaspăt”, nu poate fi comparat cu primele versiuni ale sistemului pentru smartphone-uri. Android Wear este un sistem matur chiar dacă e abia la stadiul de bebe din punct de vedere al vânzărilor. Companiile au văzut asta și, în afară de câțiva rebeli (Pebble și Samsung), s-au înghesuit să lanseze produse cu Android Wear, și unele sunt de-a dreptul superbe, mai frumoase decât Apple Watch aș spune.
Abia acum începe discuția adevărată despre Apple Watch. Diferența dintre Apple Watch și Android Wear nu poate fi comparată cu cea dintre iPhone și primele smartphone-uri cu Android. Specificațiile sunt aproape identice, calitatea este aproape identică, doar numele este mai răsunător. Totuși, pentru a se diferenția, Apple a încercat să facă același lucru cu ceasul său: a dovedit că are în spate o serie de parteneri puternici, după cum a scris și Vlad Andriescu, într-o postare pe blogurile Adevărul. ”Apple a anunţat deja vreo patru parteneriate. Printre acestea se numără Uber, firma de taximetrie mobilă, un lanţ hotelier şi aeroporturi din toată lumea. Fără îndoială, majoritatea vor fi caracteristici rezervate pieţei americane, dar puterea Apple de a-şi atrage parteneri e mai inovatoare decât orice feature spaţial”, punctează el.
Totuși, în 2015, Google are altă putere și companiile care îi folosesc sitemele de operare au altă perspectivă. Vedeam azi dimineață un ceas Oppo care arăta absolut fenomenal. Avea design metalic și curea de piele și nici nu ai fi zis că a fost făcut de o companie care, la începuturi, a realizat telefoane din plastic vândute la preț de nimic.
Pentru nu a nu pierde bătălia în fața Apple Watch, parteneriatul dintre Google și companiile care fac ceasuri cu Android Wear trebuie dus la un alt nivel. Deviza ”be together, not the same” ar trebui pronunțată la fiecare întâlnire între Google și producători și LG ar trebui să colaboreze cu Huawei, cu Sony, cu Motorola și, în special cu Google, pentru a ajuta la creșterea acestui sistem de operare.
Google ar trebui să facă parteneriate la fel ca și Apple, pentru că este singura dintre companiile enumerate mai devreme care are o putere similară. Producătorii ar trebui să se axeze mai puțin pe specificații și mai mult pe funcționalități cu adevărat utile, pe oferirea unui suport tehnic mai bun, pe înlocuirea gratuită a bateriei.
Google ar trebui, în primul rând, să deschidă platforma Android Wear pentru utilizatorii de iPhone, o lovitură devastatoare pentru compania din Cupertino. Deja au fost anunțate anumite schimbări, cum ar fi posibilitatea de a conecta ceasurile direct la rețeaua WiFi sau integrarea gesturilor, dar e nevoie de mai mult.
Aceste companii ar trebui, cred eu, să înțeleagă, că nu au cum să se lupte cu un gigant care își forțează practic utilizatorii să le cumpere toate produsele (datorită sistemului închis), decât dacă luptă împreună.
Pentru Apple, povestea Apple Watch este doar o filă dintr-o carte mare, dar pentru Google și restul producătorilor, povestea Android Wear este o cu totul nouă carte care poate fi scrisă de la zero, fără greșelile din trecut. Povestea a început bine, dar contează mai mult cum va continua.