Abuz de putere la Google: Cum a șantajat companii ca să le utilizeze conținutul

de: Bogdan Cristea
20 03. 2015

Un document obținut de către Wall Street Journal scoate la iveală felul în care Google a șantajat alte companii pentru a obține avantaje.

Este greu de crezut că influența celor de la Google și puterea pe care aceștia o dețin ar putea fi vreodată subestimată. Este, până la urmă, una dintre cele mai valoroase companii din lume și cel mai popular motor de căutare. Dar tocmai acest lucru s-a întâmplat în anul 2012, atunci când FTC (Federal Trade Commission) a investigat Google pentru practici anticoncurențiale.

Pentru a înțelege mai bine rolul acesteia, trebuie spus că FTC are atât atribuțiile Agenției Naționale pentru Protecția Consumatorilor, cât și pe cele ale Consiliului Concurenței. În urma investigațiilor, FTC a făcut o înțelegere cu Google conform căreia gigantul din Mountain View, California, ar urma să-și schimbe practicile într-o anumită măsură.

Dar Wall Street Journal a obținut de curând pe căi legale un material ce dovedește cât de complicată era situația cu adevărat în interiorul agenției americane. În primul rând, angajații au prezentat dovezi membrilor comisiei care sugerau că Google putea fi atacată în instanță pe trei căi diferite. În raportul de 16 de pagini întocmit de aceștia era subliniat faptul că ”practicile Google au adus și vor aduce în continuare prejudicii consumatorilor în căutările online și în publicitatea online”.

Raportul lor a fost contrazis, însă, de cel al biroului economic al agenției, care spunea că nu este vreun motiv pentru a acționa Google în instanță. Faptul că FTC nu a dat prea mare atenție staff-ului în această situație este ciudat, membri ai comisiei declarând că soluția aleasă a fost cea mai potrivită. Și mai ciudate par acum afirmațiile celor de la Google conform cărora FTC nu ar fi avut absolut nicio dovadă împotriva lor, când erau cel puțin trei motive pentru care s-ar fi putut ajunge la proces.

Influența Google, subestimată

Am spus mai devreme că Google ar fi fost subestimată, iar documentul acesta este dovada. Google se bucura de o poziție mult mai puternică în America decât era cazul în acea perioadă. comScore, compania ce a efectuat un studiu în acea perioadă, indica o cotă de piață de 65% pentru Google. Angajați ai companiei estimau, însă, între 69 și 84%.

Dar probabil cea mai clară dovadă a puterii pe care o avea Google este felul în care a luat conținut de pe alte site-uri fără acordul acestora. Este menționată aici o situație în care Google a reprodus clasamentele de pe Amazon și a copiat review-urile acestora. Alte companii afectate au fost Yelp și TripAdvisor. Când toate acestea s-au plâns în legătură cu aceste întâmplări, Google a recurs la șantaj, amenințându-le că le va elimina complet din rezultatele afișate de motorul său de căutare.

De asemenea, site-urile care foloseau motorul său de căutare nu aveau voie să lucreze cu rivali precum Bing sau Yahoo!, iar companiile ce efectuau campanii cu Google AdWords nu aveau voie să folosească datele colectate pe alte platforme.

Faptul că într-o astfel de situație , FTC a ales să nu dea Google în judecată ridică numeroase semne de întrebare. Wall Street Journal ne amintește că Google a fost unul dintre principalii donatori pentru campania prezidențială a lui Barack Obama. Într-un proces, oamenii puși în funcție de administrația Obama ar fi fost puși în fața unuia dintre cei mai apropiați parteneri ai Casei Albe.