Își merită oare prețul un smartphone High-End?

de: Radu Neagu
30 04. 2014

 

Ce aduce în plus un smartphone high-end? De ce am plăti 3000 de lei pentru un smartphone recent apărut? Cu ce ne ajută faptul că are un ecran de 5 inci și nu de 3,5? Ține bateria mai mult la un smarpthone mai scump? Cu ce mă ajută pe mine ca utilizator un smartphone mai scump? Acestea sunt doar o parte din întrebările pentru care ne-am gândit să realizăm un astfel de material. O mică parte, ce e drept.

Mulți dintre apropiați și mulți alți cititori ne întreabă dacă merită să plătească mai mult pentru a își achiziționa un smartphone mai bun, iar răspunsul nu este niciodată simplu. Poate fi destul de simplu să întrebi un posibil client sau chiar și un prieten ”Chiar ai nevoie de el?”, însă această întrebare îi poate nedumeri și mai mult. De cele mai multe ori, nu avem nevoie de el, însă îl vrem! Și știm bine că, atunci când ne dorim ceva, vom găsi cele mai bune motive să și cumpărăm.

Sunt multe situații și nu există niciodată un răspuns clar pentru nici una din ele. Vom vorbi, așadar, de clasificarea smartphone-urilor, de tehnologia care se ascunde în spatele acestora și despre procesul de producție. Sperăm să înțelegeți cel mai bine de ce este sau nu este un smartphone scump alegerea ideală.

Clasificare smartphone-uri

Este bine să știm că smartphone-urile se clasifică în trei mari categorii: Low-End, Mainstream și High-End. Cele trei categorii se întrepătrund, desigur, și nu există o delimitare clară între ele, ci mai mult una impusă de prețul pe care îl plătește utilizatorul. La fel ca orice alt produs din industria de IT&C, smartphone-ul se caracterizează prin performanța pe care o oferă și prin funcțiile pe care le aduce în plus față de alte modele.

Segmentul Low-End este compus în primul rând din dispozitive ieftine, al căror preț de retail, fără abonament, este până în jurul sumei de 600-700 lei. Această limită este impusă mai degrabă de operatorii GSM, cei care oferă aceste dispozitive gratuit pentru abonamentele de valoare mică. Cele mai multe au un procesor single-core sau chiar dual-core la 1-1.2 GHz, 512-768-1GB de memorie RAM și un display de maxim 4 inci. Aici putem discuta de rezoluție, puține dintre aceste dispozitive ajungând la 1280×720 pixeli. Conectivitatea este desigur limitată, nu există un modul NFC, nu există WiFi 802.11n și foarte puține modele sunt compatibile 4G. Chiar și acelea sunt limitate hardware la viteze de maxim 50 Mbps.

Aici bătălia este destul de strânsă și chiar și decizia de cumpărare este făcută la fața locului, în funcție de oferta operatorului de telefonie. Companiile producătoare de dispozitive au foarte multe modele în această gamă. Practic, cu un astfel de dispozitiv poți face cam orice. Poți naviga pe internet, poți efectua desigur apeluri, poți juca o mulțime de jocuri, însă totul cu o limită. Încărcarea unei pagini se face mai greu, jocurile nu funcționează toate, există probleme de incompatibilitate sau de rulare a acestora. Software-ul, de obicei, lasă de dorit.

Nokia, de exemplu, a lansat o serie de modele cu Android care nu au aproape nici o legătură cu Google Android. Chiar și magazinul de aplicații este unul proprietar și restrictiv.

 

Segmentul Mainstream este compus din dispozitivele al căror preț este în jurul sumei maxime de 1400-1500 lei. Aici întâlnim deja ecrane mai mari, de 5 inci, chiar și de 5,5 sau 6 inci, procesoare Quad-Core cu frecvențe de 1.2-1.7 GHz și rezoluții chiar FullHD. Memoria RAM este tot în jurul valorii de 1 GB, puține modele vin cu o cantitate de memorie de 2 GB, iar acelea sunt probabil destul de greu de găsit. Acestea sunt dispozitivele care se regăsesc gratuit la abonamente mai mari, iar numărul lor este de asemenea foarte mare. Jocurile au mai puține limitări, conectivitatea este mai bună, întâlnim viteze 4G până la 100 Mbps și chiar și conectivitate WiFi 802.11ac.

În acest segment intră foarte multe modele coreene precum Huawei, ZTE, Lenovo, însă și alternative de la Samsung sau LG. Desigur, aici este un segment pentru care se agită și companiile românești precum Allview, Evolio, dar și alături de segmentul low-end. Nu pot să spun că sunt slabe, sunt chiar performante, însă au o serie de minusuri. Mai exact, touchscreen-ul nu este protejat de Gorilla Glass, construcția lor uneori parcă nu e finisată și nu sunt optimizate software atât cât ar trebui. Aici se luptă companiile producătoare să vină cu o mulțime de variante de interfețe de utilizare.

Segmentul High-End sau „aici sunt banii dumneavostră”. Smartphone-urile cu un preț ce depășește 2000 de lei, cele pe care le găsim la lansare în jurul valorii de 3000-3400 lei, sunt cele la care aspiră toți utilizatorii. Avem procesoare Quad-Core cu frecvențe de până la 2,5 GHz, 2 sau 3 GB memorie RAM, cea mai bună conectivitate 4G LTE și memorie de stocare de 32-64 GB, care mai este și extensibilă. În acest segment intră un iPhone, un HTC One M8, un Samsung Galaxy S5, un LG G2 sau LG G Pro 2, un Galaxy Note 3.

Nu cred că mai merită menționat faptul că pe aceste dispozitive avem o interfață similară, cu toate opțiunile posibile, sunt compatibile și rulează perfect orice joc din Google Play și asta e și normal. Acestea sunt dispozitivele în care s-a investit cel mai mult, atât ca proces de producție cât și ca brand. Desigur, materialele din care sunt construite aceste dispozitive sunt unele premium, metal, aluminiu, piele falsă sau altele. Ecranul este protejat de cea mai nouă variantă de Gorilla Glass, sunt rezistente la căzături sau la scufundări în apă.

 

Procesul de producție

La fel ca și la mașini, o mare parte din procesul de producție dedicat smartphone-urilor scumpe este apoi folosit pentru a le produce pe cele mai ieftine. Marketing-ul se va duce însă doar către cele de top, acesta fiind și motivul pentru care la fiecare lansare de produs high-end auzim numai despre modelul scump, în reclame la TV, pe stradă, la cinema, în mall, în parc. Dacă acest smartphone va avea succes, cu siguranță și celelalte modele mai ieftine ale companiei vor avea vânzări mai bune.

În prețul unui smartphone high-end, sunt mai multe elemente ce trebuie luate în calcul. Avem procesul de cercetare și dezvoltare. Spre deosebire de un smartphone low-end, modelul de top stă mult mai mult timp pe masa designerilor pentru a fi cel mai bun. De la materiale la componente, formă și design, toate smartphone-urile high-end sunt tratate cu cea mai mare atenție.

După acest proces, urmează cercetarea de piață, care este mai amănunțită decât în cazul variantelor mai ieftine și mult mai agresivă. Aici sunt implicați analiști din diverse domenii, de multe ori de la agenții dedicate, ale căror cunoștințe sunt necesare pentru a determina dacă un produs va avea un succes sau nu.

Materialele au un cost mai ridicat. Metalul sau aluminiul sunt materialele cel mai greu de prelucrat pentru smartphone-uri și, desigur, cele mai scumpe. Procesul actual de producție pentru carcasa unui smartphone din aluminiu, cum este cazul lui HTC One M8 și a iPhone-ului, se realizează prin șlefuirea și găurirea unui bloc de aluminiu. De aici și costul mai ridicat al produsului final.

Pe lângă materiale, avem cele mai puternice procesoare, cele mai fiabile dintre componente instalate, și cele mai performante display-uri. Acesta din urmă este cel mai scump element al unui smartphone. În cazul lui S5 ajunge la aproximativ 63 de dolari din totalul de 256 de dolari cu care este produs.

Concluzie

Devalorizarea unui produs electronic are loc din momentul în care acesta a apărut pe piață. Prețurile mai ridicate la început sunt menite să acopere cheltuielile inițiale de dezvoltare și pe cele de marketing aferente. De aici și motivul pentru care un smartphone costă la lansare 3400 de lei, iar la câteva luni se găsește și la 2400 lei.

Devalorizarea este cea mai resimțită la produsele high-end, este unul dintre motivele pentru care nu se recomandă achiziția celui mai nou model, chiar în prima săptămână de la lansare. Ca răspuns la întrebările de mai sus, situația stă în felul următor: nu există un singur răspuns. E drept, un smarpthone high-end merită, aproape din toate punctele de vedere.

Totuși, cel mai important este momentul achiziției. Clienții smartphone-ului high-end sunt de obicei tinerii, care urmăresc piața și care își permit aceste dispozitive ori sunt dispuși la compromisuri pentru achiziție. Mai sunt mulți utilizatori care le cumpără doar pentru a face o declarație asupra statutului financiar, deși poate nu le folosesc nici la jumătate din capacitatea lor. Indiferent care vă este motivul, sfatul nostru este ca întotdeauna să aveți puțină răbdare, până mai scade un pic prețul.