Google I/O 2014: Androidul cucerește tot, de la încheietură, la bordul mașinii [VIDEO]

de: Octavian Palade
26 06. 2014

Conferința Google I/O a avut loc miercuri seară, în San Francisco. Gigantul Internetului a prezentat primele ceasuri inteligente cu Android, o nouă versiune a sistemului pentru smartphone-uri, dar și o soluție pentru automobile și pentru TV. 

Android Wear

Atracția serii a fost sistemul Android Wear, pentru ceasuri inteligente, care a fost prezentat cu ajutorul a trei smartwatch-uri, de la Samsung, LG și Motorola. Cele trei companii au lansat ceasurile Samsung Gear Live, LG G Watch și Motorola Moto 360. Ceasurile celor de la Samsung și LG vor fi disponibile începând de joi în magazinul Google Play, iar cel de la Motorola va putea fi cumpărat și el vara aceasta.

G Watch este echipat cu un procesor Snapdragon 400 tactat la 1,2Ghz și are un display IPS de 1,65 inch, cu rezoluție 280×280, care stă mereu pornit. Spațiul de stocare este de 4GB, memoria RAM este de 512MP, iar bateria este de 400mAh. Ceasul costă 229 de dolari.

Gear Live seamănă foarte mult cu modelul Gear 2, lansat acum câteva luni de Samsung, dar rulează platforma Android Wear. Ecranul este de 1,63 inch AMOLED cu rezoluție 320×320. Înăuntru găsim același procesor de 1,2Ghz, memoria RAM de 512MB și spațiu de stocare de 4GB. Bateria este mai mică, de 300 mAh, dar ceasul costă 199 de dolari.

Specificațiile Moto 360 nu au fost dezvăluite, însă cel mai probabil vor similare. Interesant este că toate cele trei smartwatch-uri sunt dotate cu fel de fel de senzori capabili să monitorizeze atât activitatea utilizatorilor, cât și starea lor de sănătate. În plus, ele vor putea fi folosite pentru a debloca smartphone-urile, nemaifiind nevoie de introducerea unor coduri.

 

Google Now intermediază fluxul de informaţii pentru a-ţi oferi acele detalii esenţiale. Ai acces la mailuri, mesaje de pe telefon, alerte pentru întâlniri etc. În momentul în care informaţia e văzută pe ceas, aceasta va fi şi în telefon „văzută“. Google Now ia şi notiţe, le trece în Keep, aplicaţia lansată cu câteva luni în urmă.

Android One și Android L

Prin Android One, Google ”împrumută” strategia de unificare a Microsoft, dorind să se impună în țările cu economii în curs de dezvoltare. Asta înseamnă că fixează un standard hardware minim pentru toate dispozitivele după care trimite toate actualizările, la fel cum face în cazul dispozitivelor din gama Nexus. Practic, în momentul în care Google lansează o nouă versiune de Android, toate telefoanele, indiferent de marcă, preț sau performanță, vor primi acea versiune.

Primul producător la care Sundar Pichai, directorul Android, s-a referit este Micromax, care are deja un telefon pregătit. Are un ecran de 4,5 inci, suportă două cartele SIM şi are slot pentru card microSD. Va fi un telefon care nu va costa mai mult de 100 de dolari. Pe listă se mai regăsesc Karbonn şi Spice, dar Google se aşteaptă că tot mai mulţi producători vor intra în programul One.

Microsoft a implementat cu succes această strategie, platforma Windows Phone rulând la fel de bine pe toate dispozitivele. Dovada în acest caz este Lumia 520, smartphone low-end care s-a bucurat de vânzări foarte bune și review-uri pozitive.

Android L este o nouă versiune a sistemului de operare, dar încă nu a fost lansat pentru toată lumea, ci numai dezvoltatorii au acces la el. Noua versiune aduce schimbări de design cu mici diferenţe faţă de KitKat. Vei observa întâi şi întâi cele trei comenzi de la baza ecranului: Back este un triunghi, Home este un cerc, iar Menu este un pătrat. Sunt 5.000 de noi API-uri, iar directorul Google a spus că asta ar trebui să împingă mai departe experienţa de utilizare. 

Matias Duarte, vicepreşedinte de design, a vorbit despre pixelii care nu doar că au culori, dar şi adâncime. E ceea ce Google numeşte „Material Design“. „Materialul nostru este inspirat din hârtie şi cerneală, doar că se poate transforma, nu este fix“, a spus Duarte. Aparent, materialul poate înţelege designul şi se raportează la lumea reală.  Pe lângă instrucţiunile de până acum, dezvoltatorii vor putea include şi o valoare pentru înălţime, care se va traduce în noul material. API-ul e inclus în L Developer Preview.

Precum Apple, şi Google s-a orientat puţin spre îmbunătăţirea notificărilor. De acum, un apel nu te va mai întrerupe în timp ce joci ceva, ci vei vedea în partea de sus, poţi alege să respingi sau să răspunzi.

Android Auto 

Android ajunge în maşină şi o face în stilul unui ceas inteligent. Interfaţa, funcţionalitatea şi controlul vocal vor fi disponibile în bordul maşinilor viitorului. Șoferii vor avea acces la muzică, la date pentru navigare şi vor putea accesa diverse taburi.

Android Auto are o mulţime de parteneri, aproximativ 40, iar un SDK va fi oferit dezvoltatorilor pentru a-şi introduce aplicaţiile în maşina ta. Sunt deja trecute pe listă TuneIn Radio, Spotify sau Pandora.

Android TV

Google a anunţat şi Android TV, pentru conţinut video. „Este ideal pentru tot felul de dispozitive. Noi lucrăm cu mai mulţi parteneri pentru mai mult conţinut şi pentru o adopţie mai largă“, a spus Dave Burke. Android TV poate fi controlat cu vocea, poate fi controlat printr-un ceas inteligent şi conţinutul poate fi transmis prin Google Chromecast, dacă rulezi de pe telefon sau tabletă către un televizor.

Rishi Chandra a vorbit despre Chromecast, un dispozitiv mic şi versatil pentru a-ţi trimite conţinut de pe dispozitivul mobil spre televizor sau de pe laptop pe televizor. Aparent, în anumite ţări, Google Chromecast s-a vândut mai bine decât multe alternative de la concurenţă, iar asta cumulat. Şi este pe primul loc în topul Amazon. Şi, acum, Google vrea să extindă aria de întrebuinţare pentru Chromecast. Din februarie, dezvoltatorii îşi pot face aplicaţiile compatibile cu televizorul, prin Chromecast.

Android peste tot

Conferința Google I/O de anul acesta poate fi considerată cea mai importantă de până acum. Androidul prezentat miercuri este unul matur, care împrumută ce e mai bun de la alte sisteme de operare. În plus, Google a început să-i ofere importanța cuvenită, făcându-l mai unitar într-o încercare de a reduce fragmentarea.

Prin această strategie, Google vrea să se asigure că experiența utilizatorilor săi va fi la fel de ”premium” ca și cea a utilizatorilor de Windows Phone și iOS și compania încearcă să fie prezentă peste tot: în buzunar, la încheietură, pe bordul mașinii și chiar și în casă. Având în vedere puterea financiară a gigantului și supremația Android în topul sistemelor de operare pentru mobil, nu este greu să ne imaginăm un viitor în care totul se învârte în jurul Google.