Airbus dezvăluie noul design al avionului cu hidrogen. De ce lansarea va fi amânată până în a doua parte a anilor 2030

de: Andrei Simion
29 03. 2025
Airbus ZeroE avion hidrogen
Airbus prezintă noul design al avionului său cu hidrogen ZEROe, dar lansarea se amână. (Foto: Airbus SAS/Reuters)

Producătorul european de aeronave Airbus a prezentat un nou design pentru avionul său experimental alimentat cu hidrogen, parte a ambițiosului proiect ZEROe, destinat să revoluționeze aviația prin reducerea emisiilor de carbon. Deși inițial programat să intre în serviciu comercial până în 2035, lansarea a fost amânată pentru a doua parte a aceluiași deceniu, din cauza provocărilor tehnologice și logistice, scrie CNN.

Un pas important spre aviația fără emisii

Noul model este un avion cu un singur culoar, echipat cu patru motoare alimentate individual prin propriile unități de celule de combustie cu hidrogen. Această modificare vine după ce designul anterior prevedea șase motoare. Scopul acestui nou concept este de a optimiza eficiența energetică și de a reduce complexitatea tehnologică.

ZEROe este una dintre inițiativele emblematice ale Airbus pentru dezvoltarea unei aeronave comerciale cu zero emisii. Avionul funcționează pe bază de hidrogen, care alimentează celule de combustie pentru a produce electricitate necesară propulsiei. Această soluție promite o alternativă curată la combustibilii fosili, reducând semnificativ amprenta de carbon a transportului aerian.

Airbus a subliniat că noul design este rezultatul unei etape importante de cercetare și testare, menită să asigure siguranța, fiabilitatea și fezabilitatea economică a aeronavei. Compania colaborează cu numeroși parteneri din industrie pentru a dezvolta infrastructura necesară alimentării cu hidrogen și pentru a susține tranziția spre un sistem aerian mai sustenabil.

Airbus ZeroE avion hidrogen

Avionul cu hidrogen Airbus ZEROe, prezentat într-o randare oficială a companiei. (Foto: Airbus SAS)

Întârzierea lansării și provocările tehnologice

Deși inițial se estima că avionul va fi disponibil pentru zboruri comerciale până în 2035, Airbus a anunțat că termenul va fi cel mai probabil depășit, iar aeronava ar putea intra în operare abia în a doua jumătate a anilor 2030. Printre motivele întârzierii se numără complexitatea tehnologiei cu hidrogen, provocările legate de stocarea și distribuția acestui combustibil, dar și necesitatea unor teste riguroase pentru siguranță.

Un alt obstacol major este lipsa unei rețele globale de alimentare cu hidrogen pentru aviație. Infrastructura existentă este încă în fază incipientă, iar adaptarea aeroporturilor la noile cerințe logistice implică investiții substanțiale și coordonare internațională.

În ciuda întârzierilor, Airbus își menține angajamentul față de obiectivul de a conduce tranziția către o aviație sustenabilă. Reprezentanții companiei spun că această întârziere va permite rafinarea tehnologiilor implicate și va contribui la lansarea unui produs matur, fiabil și sigur din punct de vedere operațional.

ZEROe este un proiect urmărit cu interes de întreaga industrie aeronautică și reprezintă un pas esențial în atingerea obiectivelor climatice ale Uniunii Europene. Dacă va avea succes, avionul cu hidrogen al Airbus ar putea deveni un model pentru viitoarele generații de aeronave ecologice.