Volvo mută producția de vehicule electrice în Europa pentru a evita noile taxe UE asupra mașinilor fabricate în China
Producătorul auto Volvo a început să redirecționeze producția către Belgia, anticipând o viitoare măsură a Uniunii Europene de a impune tarife asupra importurilor subvenționate de la Beijing. Compania suedeză, cu sediul central în Suedia, este considerată cea mai expusă dintre producătorii auto occidentali la planurile controversate de a impune taxe asupra valului de vehicule electrice (EV) ieftine care se îndreaptă către Europa din fabricile chinezești.
Strategii de redirecționare a producției
Surse din interiorul companiei au declarat că Volvo, deținută de producătorul auto chinez Geely, ia în considerare planuri de a opri vânzările de EV-uri produse în China destinate Europei, în cazul introducerii tarifelor, arată Times. Redirecționarea producției modelelor EX30 și EX90 ale Volvo din China către Belgia este așteptată să elimine necesitatea unei astfel de măsuri. De asemenea, producția anumitor modele Volvo destinate Regatului Unit ar putea fi mutată în Belgia. Surse apropiate companiei au insistat că suspendarea vânzărilor de EV-uri fabricate în China nu mai este luată în considerare.
Aceste dezvăluiri vin în contextul în care UE se află pe punctul de a declanșa un război comercial major cu China, care riscă să aibă implicații financiare severe pentru producătorii auto germani. Comisia Europeană a lansat o consultare pentru a impune tarife asupra importurilor de EV-uri chinezești, în contextul acuzațiilor că producătorii chinezi subvenționați de stat subminează rivalii occidentali. O decizie este așteptată în această săptămână.
Investigația și potențialele măsuri ale Comisiei Europene
Volvo a insistat că este „prematur” să se tragă concluzii despre investigația Comisiei Europene și orice măsuri potențiale pe care producătorul auto ar trebui să le ia în cazul impunerii barierelor comerciale. „Monitorizăm investigația CE și nu putem comenta mai mult până la luarea unei decizii de către CE”, a declarat un purtător de cuvânt.
Comisia Europeană a lansat în octombrie o investigație anti-subvenție asupra importurilor de EV-uri din China. În mod neobișnuit, aceasta a fost inițiată unilateral de Comisie, fără o plângere din partea unei companii sau a unei industrii. Ursula von der Leyen, președintele Comisiei Europene, a avertizat că UE este „inundată” de importuri chinezești ieftine, ale căror prețuri sunt menținute artificial scăzute prin „subvenții masive de stat”. Analiștii de la HSBC au afirmat că subvențiile oferă producătorilor un avantaj de cost de aproximativ 30%.
În prezent, UE aplică un tarif de 10% asupra EV-urilor produse în China. Experții au declarat că acest tarif ar putea crește până la 25%-30%. SUA au anunțat recent planuri de a-și mări tarifele la importurile de EV-uri din China, de la 25% la 100%.
Impactul asupra producătorilor auto occidentali și răspunsul Chinei
Această mișcare reprezintă o îngrijorare pentru producătorii auto occidentali, care sunt cei mai mari importatori din China, datorită fabricilor mari din această țară. Tesla este cel mai mare importator în UE din China, dar compania americană a semnalat că va înceta aceste acțiuni în acest an.
Analiștii au declarat că Volvo este cel mai expus la acțiunea UE pe termen mediu. Cu toate acestea, se pare că Volvo se mișcă rapid pentru a evita taxele care ar face, în special, modelul său EX30 de 33.795 de lire sterline neeconomic dacă ar fi produs în continuare în China.
Deși tarifele UE amenință producția auto occidentală în China, experții au declarat că companii precum BYD și SAIC nu vor fi descurajate. Will Roberts, șeful cercetărilor auto la Rho Motion, a declarat la o conferință din Paris săptămâna trecută: „Pe măsură ce liderii UE iau în considerare ce nivel de tarif să impună producătorilor chinezi de EV-uri, vor echilibra faptul că un tarif de 30% poate să nu afecteze semnificativ profitabilitatea unor producători cheie”.
Există, de asemenea, amenințarea măsurilor de retaliere din partea Beijingului. HSBC a estimat că producătorii auto germani generează între 20% și 23% din profiturile globale în China. În același timp, China are un control major asupra producției de baterii pentru EV-uri, deținând o cotă de piață de 60%.
Roberts a spus: „Dacă sunt provocați, reacția și repercusiunile ar putea duce la un război comercial, care ar fi devastator pentru o regiune care depinde încă foarte mult de lanțurile de aprovizionare dominate de China pentru a-și atinge obiectivele climatice ambițioase.”