Volkswagen pe butuci: cel puțin trei fabrici închise și mii de concedieri anunțate în Germania

de: Andrei Simion
28 10. 2024
Imagine reprezentativă de ilustrație.

Volkswagen se confruntă cu una dintre cele mai dificile perioade din istoria sa de 87 de ani, planificând închiderea a „cel puțin” trei fabrici din Germania și concedierea a zeci de mii de angajați. Aceasta ar fi prima dată când compania închide fabrici în țara sa de origine, subliniind provocările uriașe cu care se confruntă cel mai mare producător auto din Germania. Planurile de restructurare au declanșat deja reacții intense din partea sindicatelor, ceea ce ar putea duce la greve masive în săptămânile următoare, scrie CNN.

Grupul de angajați al companiei a făcut acest anunț luni, arătând clar că reducerea costurilor și restructurarea operațiunilor sunt necesare pentru a menține competitivitatea Volkswagen pe o piață din ce în ce mai dificilă. Această decizie vine în contextul în care Volkswagen se confruntă cu o scădere semnificativă a vânzărilor, mai ales pe piața europeană, unde vânzările sunt cu 500.000 de unități mai mici decât în perioada de dinainte de pandemie, echivalentul producției a aproximativ două fabrici.

Presiunea sindicatelor și riscul de greve

Sindicatele din Germania nu au rămas indiferente la aceste anunțuri. Thorsten Groeger, negociatorul principal al unuia dintre cele mai puternice sindicate din țară, IG Metall, a declarat că, dacă Volkswagen confirmă „calea distopică” miercuri, consiliul de administrație trebuie să se aștepte la „consecințele corespunzătoare” din partea lucrătorilor. Potențialele greve ar putea începe de la 1 decembrie, conform unui acord între sindicat și Volkswagen, iar zeci de mii de muncitori sunt „gata să își exprime nemulțumirea față de conducere”.

Consiliul de lucru al Volkswagen, care reprezintă angajații și deține jumătate din locurile din consiliul de administrație al companiei, a subliniat luni că tăierile planificate sunt „de o dimensiune istorică”, iar reducerile de 10% ale salariilor afectează toți angajații. Daniela Cavallo, președinta consiliului de lucru, a avertizat că toate fabricile VW din Germania sunt vizate și că „niciuna nu este în siguranță”. Ea a adăugat că Volkswagen intenționează să mute o parte din producție în străinătate sau să o externalizeze către alte companii, sfătuind lucrătorii să nu considere propunerile doar o tactică de negociere.

„Acesta este planul celui mai mare grup industrial din Germania de a începe vânzarea activelor în propria țară”, a remarcat Cavallo, atrăgând atenția asupra gravității situației.

Provocările economice și viitorul Volkswagen

Volkswagen, unul dintre cei mai mari producători de automobile din lume, a avertizat că are nevoie de o restructurare radicală în fața concurenței în creștere din China și a scăderii vânzărilor în alte regiuni. Gunnar Kilian, membru al consiliului de resurse umane, a reiterat luni că „situația este serioasă” și că, fără măsuri ample pentru a recâștiga competitivitatea, compania nu va putea face investițiile esențiale pentru viitor.

Thomas Schaefer, CEO-ul diviziei de autoturisme Volkswagen, a adăugat că fabricile din Germania nu sunt suficient de productive și că costurile de producție sunt cu până la 50% mai mari decât cele bugetate, ceea ce face ca unitățile de producție să fie de două ori mai costisitoare decât cele ale concurenței. În plus, Volkswagen continuă să gestioneze intern multe sarcini pe care alte companii concurente le-au externalizat deja într-un mod mai eficient din punct de vedere al costurilor.

Costurile ridicate cu forța de muncă sunt, de asemenea, o problemă majoră pentru Volkswagen. Compania a anunțat că va prezenta „propuneri concrete” pentru reducerea acestor costuri în cadrul negocierilor cu sindicatele care vor continua miercuri. De asemenea, compania intenționează să renunțe la un acord de protecție a angajaților, încheiat cu sindicatele din 1994, pentru a asigura „supraviețuirea afacerii în viitor”.

Aceste decizii semnalează o schimbare profundă în strategia Volkswagen, într-un moment critic în care industria auto globală se confruntă cu provocări fără precedent. Cum viitorul se apropie rapid și concurența devine din ce în ce mai acerbă, pentru Volkswagen, a găsi un echilibru între costuri, productivitate și menținerea forței de muncă pare să fie una dintre cele mai mari provocări din istoria companiei.