Volkswagen e pe butuci și trage toată industria auto din Europa în groapă. Chinezii, marii câștigătorii

de: Alexandru Puiu
23 09. 2024

Industria auto din Europa, cândva una dintre cele mai puternice și competitive din lume, se află acum într-o perioadă de declin accentuat. Gigantul german Volkswagen, alături de alți producători auto precum Renault, Stellantis și BMW, se confruntă cu o criză profundă de vânzări și cu dificultăți în adaptarea la noile cerințe ale pieței. Unul dintre principalele obstacole este tranziția rapidă către vehiculele electrice (EV), care, deși reprezintă viitorul mobilității, sunt întâmpinate cu rezerve de consumatori. În paralel, concurența din partea producătorilor auto chinezi, care câștigă tot mai mult teren pe piața europeană, amplifică problemele industriei auto din Europa.

Declarațiile sumbru ale industriei auto europene

Volkswagen, unul dintre liderii industriei auto din Europa, a devenit simbolul declinului auto european. Gigantul german, care produce atât mașini pe combustie internă, cât și vehicule electrice, se confruntă cu vânzări scăzute și riscul de a închide mai multe fabrici din cauza subutilizării capacităților de producție. Potrivit Bloomberg Intelligence, o treime din fabricile auto din Europa, inclusiv cele aparținând unor giganți precum BMW, Mercedes, Stellantis, Renault și Volkswagen, funcționează la un nivel mult sub capacitatea lor. În unele cazuri, mai puțin de jumătate din vehiculele care ar putea fi produse sunt efectiv realizate.

Un exemplu grăitor este fabrica Stellantis din Mirafiori, Italia, unde producția modelului complet electric Fiat 500e a scăzut cu peste 60% în prima jumătate a anului 2024. În Belgia, fabrica Audi din Bruxelles, unde este produs modelul de lux Q8 e-tron, riscă să fie închisă din cauza vânzărilor slabe. Aceleași probleme sunt întâmpinate și la fabricile Renault din Douai, Franța, și la Volkswagen în Dresden, Germania, unde modelele electrice nu găsesc cumpărători, generând pierderi semnificative pentru producători.

Acest declin afectează grav nu doar marile companii auto, ci întreaga economie europeană. În Germania, sectorul auto reprezintă între 7% și 8% din produsul intern brut, iar declinul acestuia amenință să afecteze întreaga economie. Potrivit lui Carsten Brzeski, economist-șef la banca olandeză ING, „industria auto europeană se află în mijlocul unei transformări structurale profunde”, care amenință să reducă competitivitatea Europei pe piața globală.

Chinezii în ascensiune: Concurența care zguduie Europa

Unul dintre cele mai mari pericole pentru industria auto europeană este ascensiunea rapidă a producătorilor chinezi de vehicule electrice. În ciuda tarifelor impuse de Uniunea Europeană pe importurile de EV din China, companii precum Geely, Chery, Great Wall Motor și BYD și-au făcut un plan clar de a câștiga o cotă de piață semnificativă în Europa. Producătorii chinezi nu doar că încearcă să exporte vehicule către Europa, dar și planifică să construiască fabrici proprii pe continent pentru a evita tarifele și a se integra mai bine în piața locală.

Acești producători chinezi au reușit să se poziționeze strategic, beneficiind de politicile favorabile privind vehiculele electrice în China și de tranziția rapidă impusă de guvernele europene. Hans-Werner Sinn, unul dintre cei mai respectați economiști din Germania, avertizează că politica pro-vehicule electrice din Europa și China a forțat o schimbare rapidă a pieței auto, iar companiile care nu s-au adaptat suficient de repede, cum este cazul Volkswagen, au fost lăsate în urmă.

Politici precum Green Deal-ul european, interzicerea motoarelor cu combustie internă din 2035 și standardele tot mai stricte privind emisiile de carbon au afectat în mod negativ industria auto europeană. Deși aceste măsuri sunt bine-intenționate și au ca scop reducerea emisiilor de carbon și combaterea schimbărilor climatice, ele au determinat companiile auto să facă tranziții rapide și costisitoare, în timp ce concurența din China continuă să crească.

Politici neclare și subvenții eliminante: Obstacole suplimentare

Un alt factor care contribuie la criza actuală din industria auto europeană este lipsa de claritate în deciziile politice legate de tranziția către vehiculele electrice. Carsten Brzeski subliniază că deciziile politice „neclare și contradictorii” au creat incertitudine în rândul producătorilor și consumatorilor. Întrebările legate de viitorul motoarelor cu combustie internă și momentul în care acestea vor fi eliminate complet au destabilizat piața.

În plus, eliminarea bruscă a subvențiilor pentru vehiculele electrice în Germania, la sfârșitul anului 2023, a agravat și mai mult situația, determinând scăderea vânzărilor de vehicule electrice și afectând încrederea consumatorilor în noile tehnologii.

Cum poate fi salvată industria auto europeană?

Salvarea industriei auto europene nu va fi ușoară și va necesita atât schimbări politice, cât și investiții masive în modernizarea producției. Potrivit lui Hans-Werner Sinn, o posibilă soluție ar fi crearea unui „club climatic” la nivel global, care să adune marii emițători de CO2, precum UE, China, India, Brazilia și SUA, pentru a coordona eforturile de reducere a emisiilor și pentru a crea condiții de concurență echitabile pe piața auto.

Fără o astfel de coordonare, avertizează Sinn, Europa riscă să fie depășită de concurența chineză, iar economia sa să fie grav afectată. De asemenea, subliniază că încercările de a suprima principiile pieței prin impunerea unor reguli stricte, fără a lua în considerare capacitatea industriei de a se adapta, pot duce la un colaps economic.

Pe de altă parte, unii experți, precum Frank Schwope de la Universitatea de Științe Aplicate din Hanovra, rămân optimiști în ceea ce privește capacitatea Volkswagen de a depăși criza actuală. Schwope argumentează că, deși Volkswagen se confruntă cu un declin al vânzărilor, compania continuă să genereze profituri substanțiale, cu un profit operațional de 22,6 miliarde de euro în 2023 și o previziune de 20 de miliarde de euro pentru 2024.

Industria auto din Europa este într-o criză profundă, iar Volkswagen se află în centrul acestei furtuni. În timp ce producătorii europeni se luptă să își adapteze producția la noile cerințe ale pieței și să concureze cu giganții chinezi, viitorul industriei auto pe continent rămâne incert. Concurența din China, schimbările rapide în politica europeană și incertitudinea legată de viitorul motoarelor cu combustie internă sunt doar câțiva dintre factorii care contribuie la declinul acestui sector vital.

Pentru ca industria auto europeană să supraviețuiască și să prospere, va fi necesară o colaborare globală și o regândire a politicilor actuale. În lipsa unor schimbări rapide și coordonate, declinul Volkswagen ar putea fi doar începutul unei crize mai mari care va afecta întregul continent. În acest context, chinezii par a fi marii câștigători, profitând de pe urma tranziției la vehiculele electrice și destabilizând piața europeană, odată dominată de giganții auto germani și francezi, conform DW.com