Uber primește o amendă record de 290 milioane de euro

de: Ozana Mazilu
27 08. 2024
Uber

Uber, gigantul în domeniul serviciilor de ridesharing, se confruntă cu cea mai mare amendă de până acum. Autoritatea Olandeză pentru Protecția Datelor (DPA) a emis o sancțiune de 290 milioane de euro (324 milioane de dolari) împotriva companiei pentru transferul necorespunzător al datelor personale ale șoferilor de taxi europeni către Statele Unite, fără a asigura protecția adecvată a acestor informații. Plângerea inițială a venit din Franța, însă cazul a fost mutat în Olanda, unde Uber își are sediul pentru operațiunile din Uniunea Europeană.

Transferul ilegal al datelor și încălcarea GDPR

Autoritatea Olandeză pentru Protecția Datelor a descoperit că Uber a transferat detalii de cont, licențe de taxi, date de locație, fotografii, informații de plată și documente de identitate de la șoferii europeni către serverele din Statele Unite pentru o perioadă de peste doi ani. În acest interval, compania nu a folosit instrumente de transfer adecvate, decizie considerată de către DPA ca având un nivel insuficient de protecție.

„În Europa, GDPR protejează drepturile fundamentale ale persoanelor, cerând companiilor și guvernelor să gestioneze datele personale cu grijă”, a declarat Aleid Wolfsen, președintele DPA din Olanda, într-un comunicat de presă.

„Uber nu a respectat cerințele GDPR pentru a asigura nivelul de protecție necesar datelor în ceea ce privește transferurile către Statele Unite. Aceasta este o problemă foarte gravă”.

Această amendă record subliniază angajamentul autorităților de reglementare europene de a aplica strict regulile GDPR, care protejează confidențialitatea și securitatea datelor personale ale cetățenilor Uniunii Europene. Faptul că o companie de talia Uber a fost sancționată atât de sever demonstrează seriozitatea cu care sunt tratate încălcările acestor norme.

Istoricul amenzilor Uber și reacția companiei

Nu este prima dată când Uber este sancționată de DPA din Olanda. În 2018, compania a primit o amendă de 600.000 de euro (670.000 de dolari) pentru că nu a raportat o breșă de securitate în termenul de 72 de ore impus de GDPR. Acea breșă de securitate a avut loc cu doi ani înainte și a expus datele a 57 de milioane de utilizatori și șoferi din întreaga lume. Ulterior, în 2023, Uber a primit o altă amendă de 10 milioane de euro (11,2 milioane de dolari) pentru că nu a specificat clar perioadele de păstrare a datelor șoferilor europeni și țările non-europene cu care împarte aceste date.

În ciuda acestor sancțiuni, Uber a contestat amenda de 10 milioane de euro și a făcut deja cunoscut faptul că intenționează să conteste și amenda de 290 milioane de euro. Reprezentanții Uber au argumentat că respectă reglementările internaționale și au luat măsuri pentru a îmbunătăți securitatea datelor și transparența în gestionarea acestora.

Cu toate acestea, amenzile repetate indică faptul că autoritățile de reglementare nu sunt încă satisfăcute de măsurile adoptate de Uber pentru a proteja datele personale ale utilizatorilor și șoferilor săi. Într-un peisaj în care protecția datelor devine tot mai stringentă, companiile globale vor trebui să acorde o atenție sporită conformității cu reglementările locale și internaționale pentru a evita sancțiuni severe.

Amenda record de 290 milioane de euro impusă Uber evidențiază provocările cu care se confruntă marile companii de tehnologie în respectarea reglementărilor stricte privind protecția datelor în Europa. În timp ce Uber se pregătește să conteste această sancțiune, cazul subliniază importanța respectării normelor GDPR și a adoptării unor practici solide de protecție a datelor pentru a asigura siguranța și confidențialitatea informațiilor utilizatorilor si angajatilor.