Taxa pe autostradă, cea mai nouă lovitură pentru buzunarul românilor. Când o să plătim să ”stăm” pe drumurile de mare viteză din România

de: Alexandru Puiu
20 03. 2024

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a adus în discuție un subiect fierbinte pentru toți utilizatorii de autostradă din România: introducerea unei taxe pentru circulația pe autostrăzile naționale, inclusiv pe segmentele deja existente.

Cu toate acestea, oficialul guvernamental a subliniat că acest plan va fi pus în aplicare doar după atingerea unui nivel „decent” al rețelei de autostrăzi din țară.

Un plan de taxare pe termen lung

Conform declarațiilor ministrului Grindeanu la emisiunea „În fața ta” de la Digi24, ideea de a impune o taxă pe autostrăzile din România este parte a unui plan mai amplu de dezvoltare a infrastructurii rutiere, prevăzut inclusiv în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) al României. Introducerea taxelor pe autostrăzi va avea loc doar după ce se va atinge un nivel acceptabil al rețelei naționale, cu o mențiune specială pentru tronsonul Comarnic-Brașov, care ar putea fi realizat prin parteneriat public-privat (PPP) și este estimat a fi finalizat după 2030.

„În momentul în care vom ajunge la un sistem cât de cât decent de autostrăzi în România, eu cred că va exista un sistem de vignete, de taxe… Ați mers pe undeva în Europa și nu ați plătit, în afară de Germania?! (moderator: Și în România se plătește). Se plătește acea rovinietă care e și pe drumurile naționale. Dar eu vorbesc… Ați mers în Italia?

Plătești când ai urcat și când cobori. În afară de Germania, în Europa peste tot se plătește, în Ungaria, Austria, peste tot se plătește pe autostradă. (moderator: Inclusiv la cele existente veți introduce această taxă?) Doar în momentul în care e finalizată această rețea. Nu poți să ceri bani românilor, în special în momentul acesta, când tu urci pe autostradă… De exemplu, te urci la Timișoara și vrei să te duci până la Sibiu, te dai jos la Margina, că s-au gândit unii să facem pasaje pentru urși.

Reurci la Holdea pe autostradă. Nu cred că poți să ceri bani până nu ai un sistem decent. În momentul în care ai un sistem decent de autostrăzi, să știți că e cerință în PNRR să pui un sistem de taxare. E bornă în PNRR. PNRR nu l-am făcut eu, au fost niște deștepți înainte care l-au făcut”, a spus Sorin Grindeanu pentru sursa citată

Referindu-se la practica europeană în materie de taxare pentru utilizarea autostrăzilor, Grindeanu a evidențiat că majoritatea țărilor din Europa, cu excepția Germaniei, au implementat un astfel de sistem. Ministrul a punctat însă că introducerea taxei în România va fi condiționată de finalizarea unei rețele de autostrăzi care să justifice acest cost pentru utilizatori.

Investiții și proiecte majore

Ministrul a reamintit că, la finalul anului 2021, autoritățile române au aprobat un plan național de investiții pe 10 ani, care prevede că pentru atingerea unui nivel decent al infrastructurii de transport în România sunt necesare investiții de aproximativ 70 de miliarde de euro. O bună parte din această sumă va fi acoperită prin programe europene, iar restul ar putea fi asigurat prin parteneriate public-private, o strategie susținută activ de Grindeanu.

Introducerea taxei pe autostradă este văzută ca o necesitate pentru finanțarea și susținerea dezvoltării continue a infrastructurii rutiere din România. Cu toate acestea, această decizie stârnește preocupări în rândul șoferilor, care se tem de o nouă povară financiară. Ministrul Transporturilor insistă însă că taxa va fi implementată doar în contextul unei rețele de autostrăzi extinse și eficiente, care să ofere un serviciu real pentru plata efectuată.

Pentru moment, șoferii români pot răsufla ușurați, deoarece implementarea taxei pe autostrăzi nu este iminentă. Totuși, acest plan subliniază ambiția guvernului de a moderniza infrastructura de transport a României și de a alinia țara la standardele europene, chiar dacă acest lucru ar putea însemna costuri suplimentare pentru cetățeni pe termen lung.