Șoferii români, prea săraci să-și mai permită mașini second-hand. A explodat înmatricularea de autoturisme noi, ce mărci preferă
O vorbă din bătrâni spune că ”suntem prea săraci să ne permitem lucruri ieftine”, iar aceasta pare să se aplice foarte bine în cazul obsesiei din ce în ce mai mari a românilor de a-și cumpăra mașini noi, în loc de clasicele second-hand ”de la o bătrânică din Germania”.
Deși piața de mașini la mâna a doua continuă să fie o afacere foarte profitabilă pentru mulți români, îmbrățișarea de autoturisme noi nu a fost niciodată mai evidentă în rândul românilor. Ca referință, într-un singur an, 2023, creșterea înmatriculărilor de autovehicule noi a explodat în România, bucurându-se de o creștere aproximativ 10%.
Românii se uită după mașini noi, iar schimbarea din piața auto este evidentă
Chiar dacă cei mai mulți români își cumpără o Dacia, faptul că este o mașină nouă vine cu o garanție semnificativă și cheltuieli mai mici pe termen lung comparativ cu un autovehicul second-hand. Așa am ajuns în situația în care anul trecut s-au înmatriculat nu mai puțin de 140.000 de vehicule noi, un plus de aproape 10% comparativ cu 2022.
Conform datelor agregate de ACAROM (Asociația Constructorilor de Automobile din România), pe parte de second-hand s-au înmatriculat în decembrie 2023 nu mai puțin de 17.830 de unități, în scădere cu 20,45% față de aceeași lună din 2022. Pe întregul an, autovehiculele rulate pentru prima oară în România au atins 316.695, o valoare foarte similară cu cea din anul anterior – 316.332, Conform Ecomedia.ro.
Românii și fascinația pentru mașini noi
În 2023, s-a înregistrat o creștere de 9,63% a numărului de autoturisme noi înmatriculate până la un total de 141.788 de unități. Cu toate acestea, punctual, în luna decembrie 2023, înmatriculările au scăzut cu 25,63% de la un an la altul, cu un volum de 9.250 de unități. Aceasta este însă o excepție de la regulă și, cel mai probabil, are legătură cu faptul că nu au mai fost disponibile fonduri, vouchere, tichete Rabla pentru a facilita achiziția unei mașini cu subvenția semnificativă de la stat.
În ceea ce privește brandurile preferate de români când vorbim de autoturisme noi, pe 2023, a condus Dacia cu 45.280 de unităţi, urmată de Renault cu 10.562 de unităţi, Toyota (10.529), Skoda (10.376), Volkswagen (9.758), Hyundai (8.840), Ford (6.585), Mercedes (4.690), BMW (4.608) şi Suzuki (4.571).