Românii care au scăpat de RCA în 2024. Pentru ce vehicule nu-ți mai trebuie asigurarea de răspundere auto

de: Alexandru Puiu
04 01. 2024

Un nou proiect legislativ adoptat pe ultima sută de metri a anului trecut de Guvern vine cu schimbări importante în privința asigurărilor obligatorii de răspundere auto pentru șoferii români, dar și pentru proprietarii altor vehicule care, în alte condiții, s-ar preta pentru RCA.

În contextul în care tot mai multe vehicule au ajuns să fie implicate în accidente de circulație, multe dintre ele neînmatriculabile, autoritățile române au modificat definiția noțiunii de vehicul. Conform noii legislații, deși nu sunt supuse înmatriculării sau înregistrării în circulație, vor avea obligativitatea să dețină polițe RCA trotinetele electrice, bicicletele electrice și alte vehicule din același spectru.

Citește și: Se majorează tarifele RCA pentru șoferii români, peste noapte. Mai ai timp până la 31 decembrie, avertismentul oficial

Românii care scapă de RCA în 2024

Ca o schimbare importantă introdusă în legislația națională în noul an, nu mai există obligativitatea asigurării RCA pentru vehiculele care sunt retrase temporar sau permanent din circulație și a căror utilizare este interzisă. În acest sens, este însă important să existe o procedură administrativă sau altă măsură verificabilă în conformitate cu dreptul intern și, mai ales, cu condiția ca eventualele daune provocate de acestea să fie acoperite la același nivel cu cel pe care îl garantează încheierea unei polițe RCA.

Este important de știut că nu vor fi supuse obligativității asigurările RCA fotoliile rulante sau vehiculele similare cu propulsie care sunt destinate a fi utilizate în mod exclusiv de către o persoană cu o dizabilitate fizică locomotorie.

Citește și: Vestea bună pentru șoferii români pe final de an. Se întâmplă cu tarifele RCA și nu se mai aștepta nimeni

Singurele mașini care nu au nevoie de RCA în 2024

O altă excepție importantă trecută în lege vizează desființarea obligativității pentru asigurarea obligatorie de răspunde auto în cazul vehiculelor care sunt folosite la evenimente și activități sportive cu motor, inclusiv curse, competiții și antrenamente, testări sau demonstrații.

Respectiva exceptare vine însă la pachet cu o altă obligativitate, organizatorul sau orice altă parte implicată în eveniment/activitate sportivă trebuie să aibă încheiată o asigurare sau pune la dispoziție o garanție alternativă care acoperă prejudiciile produse oricărei părți terțe la nivelul minim prevăzut de legislația RCA, conform datelor obținute de Adevărul. Este important de reținut că acesta este un proiect de lege adoptat de Guvern și urmează să ajunge în Parlament pentru dezbatere și aprobare. Înainte să-și facă simțite efectele în piață, va trebuit promulgat de președintele României și publicat în Monitorul Oficial.