România pierde fonduri europene ”la foc automat”. De ce vom rămâne fără trenuri cu hidrogen, care sunt șansele

de: Alexandru Puiu
10 10. 2024

România riscă să piardă finanțarea europeană destinată achiziționării trenurilor cu hidrogen, un proiect ambițios inclus în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Autoritățile au planificat achiziționarea a 12 trenuri inovative, dar întârzierile și problemele legate de licitații și implementare ar putea compromite întreaga inițiativă.

Licitații eșuate și lipsa ofertanților

Până în prezent, au fost organizate trei licitații pentru achiziționarea trenurilor cu hidrogen, însă toate au fost anulate. Prima licitație, desfășurată în februarie 2023, nu a atras niciun ofertant. Cea de-a doua, organizată în noiembrie 2023, a fost anulată după ce singura ofertă primită a fost declarată neconformă. A treia încercare, din mai 2024, a avut aceeași soartă, din nou din lipsa ofertanților.

Aceste eșecuri au determinat Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) să lanseze o consultare de piață, încercând să identifice soluții și să atragă interesul producătorilor de trenuri cu hidrogen. Proiectul implică achiziționarea nu doar a trenurilor, ci și a serviciilor de mentenanță pentru o perioadă de 15-30 de ani, cu o valoare totală de 1,5 miliarde lei.

O cursă contra cronometru pentru finanțare

Pentru a nu pierde finanțarea europeană, trenurile trebuie să fie livrate până în august 2026. Această termene devine tot mai dificil de respectat, având în vedere eșecurile repetate ale licitațiilor. Dacă soluțiile nu sunt găsite în timp util, România riscă să rateze o oportunitate majoră de modernizare a infrastructurii feroviare.

Președintele ARF, Ștefan Adrian Roșeanu, a subliniat complexitatea acestui proiect, menționând că tehnologia trenurilor cu hidrogen este încă într-un stadiu incipient de reglementare, atât la nivel european, cât și național. Acest aspect complică procesul de achiziție, deoarece tehnologia este relativ nouă și nu există un cadru legislativ complet pentru implementarea sa.

Riscurile întârzierilor și comparații cu alte țări

Pe lângă problemele legate de achiziția trenurilor, lucrările necesare adaptării liniei de cale ferată București-Pitești pentru circulația trenurilor cu hidrogen nu vor fi finalizate înainte de 2026. Acest lucru face și mai improbabilă punerea în circulație a trenurilor la termenul stabilit.

În timp ce România întâmpină dificultăți în implementarea acestui proiect, alte țări europene avansează rapid. De exemplu, Franța a anunțat că 12 trenuri cu hidrogen vor circula în patru regiuni începând cu toamna anului 2025, demonstrând că proiectele de acest tip pot fi realizate în mod eficient.

Dacă autoritățile române nu găsesc rapid soluții pentru relansarea licitațiilor și finalizarea proiectului, România riscă să piardă fondurile europene alocate pentru trenurile cu hidrogen. Aceasta ar fi o oportunitate ratată nu doar în ceea ce privește modernizarea transportului feroviar, ci și în contextul dezvoltării infrastructurii verzi și sustenabile, în linie cu obiectivele PNRR și ale Uniunii Europene.