Româncele cu crucea tatuată pe frunte: Istoria unui obicei de mult uitat

de: Cojocaru Cristian
06 12. 2024
Româncele cu cruce tatuată pe frunte, venite din Pind în Dobrogea, purtau acest simbol ca protecție împotriva răpirii și ca semn al identității creștine. (Foto: Realitatea Ilustrată - 1936)

Pe potecile prăfuite ale Balcanilor, în vremuri de restriște, un simbol discret, dar puternic, a luat naștere între comunitățile creștine. Crucea tatuată între sprâncene – un semn de rezistență, credință și apartenență – spune o poveste de neuitat despre curajul femeilor care au refuzat să renunțe la identitatea lor.

Tatuajele au o istorie veche în vestul Peninsulei Balcanice, fiind menționate încă din Antichitate de geograful Strabon. În Evul Mediu, aceste desene pe piele, în special cu motive creștine, au înflorit printre femeile croate catolice din Bosnia și Herțegovina. Odată cu ocupația otomană, tatuajele au căpătat o semnificație profundă, devenind un mijloc de rezistență pasivă în fața convertirii forțate la Islam, scrie publicația de specialitate Historia.

Această tradiție s-a răspândit ulterior în rândul aromânilor din sudul Dunării, fiind adoptată de femeile și fetele „macedonene” aduse în Dobrogea în perioada interbelică. Revista Realitatea Ilustrată din 1936 descria cu admirație această tradiție care încă dăinuia în acea perioadă.

„Crucea tatuată între sprâncene era semnul mântuitor, menit să protejeze fetele de haremurile otomane și să le ofere o identitate vizibilă de necontestat,” scria publicația. Acest semn distinctiv a devenit un simbol al rezistenței și al apartenenței creștine în fața unei epoci tumultuoase.

Obiceiul tatuajelor cu motive creștine în Balcani

Tatuajele cu motive creștine nu erau doar simple ornamente, ci o formă de protecție spirituală și fizică. Mamele obișnuiau să le tatueze fiicelor lor semne creștine încă din copilărie, într-un efort de a preveni convertirea lor forțată la Islam. Cele mai frecvente simboluri erau crucile, aplicate pe frunte, obraji, mâini sau sub gât – zone vizibile, menite să afirme credința chiar și în fața opresiunii.

Istoricul croat Ciro Truhelka, la sfârșitul secolului al XIX-lea, a documentat această tradiție, oferind ilustrații detaliate ale tatuajelor purtate de femeile din Bosnia și Herțegovina. Tradiția s-a diminuat drastic după cel de-al Doilea Război Mondial, sub influența regimurilor comuniste, care au descurajat manifestările religioase vizibile.

Româncele aromâne și crucea tatuată

O particularitate a acestei tradiții este preluarea sa de către aromânii din Balcani. Femeile și fetele românce sosite în Dobrogea în perioada interbelică purtau crucea tatuată între sprâncene ca simbol al identității lor etnice și religioase. Pentru aceste femei, semnul crucii era un martor al vieții grele din regiunile montane ale Pindului, unde frumusețea lor le transforma în ținte pentru funcționarii otomani.

Conform relatarilor din Realitatea Ilustrată, crucea tatuată devenise o „podoabă” în acele vremuri, un semn al mândriei și al apartenenței la o tradiție străveche. Acest obicei întruchipa un paradox: un semn de sclavie transformat într-un simbol al libertății spirituale.

Româncele cu cruce tatuată între sprâncene, venite din regiunile Pindului în Dobrogea interbelică, purtau acest simbol ca mărturie a credinței și ca protecție împotriva răpirii și convertirii forțate, transformând un semn de suferință într-un simbol al identității și rezistenței. (Foto: Realitatea Ilustrată – 1936)

Declinul unei tradiții de rezistență

Astăzi, tatuajele cu motive creștine sunt aproape inexistente în Bosnia și Herțegovina sau între aromâni. Modernitatea și influențele sociale au învins treptat această moștenire. Cu toate acestea, povestea româncelor cu crucea tatuată pe frunte rămâne un exemplu al modului în care credința și identitatea pot supraviețui chiar și în cele mai dificile vremuri.

În pofida uitării, aceste femei au lăsat o moștenire de neclintit: o amintire a curajului și rezistenței în fața adversităților istorice.