Renault, deținătoarea Dacia, provocările tranziției la vehicule electrice

de: Ozana Mazilu
23 07. 2024

Îndoieli privind capacitatea companiei de a atinge obiectivul de a produce 100% automobile electrice până în 2035 au fost exprimate de  Directorul general de la Renault, Luca De Meo.

Impactul pe piața auto și viitorul tranziției

Într-o declarație făcută pentru cotidianul financiar Les Echos și transmisă de agenția Reuters, De Meo a subliniat necesitatea reducerii costurilor pentru a îndeplini aceste obiective ambițioase. Aceasta vine pe fondul unei cereri slabe pentru vehicule electrice în Europa și a apelurilor tot mai numeroase de a reconsidera decizia Uniunii Europene de a interzice vânzările de automobile cu motoare pe combustie începând cu 2035, decizie care urmează să fie revizuită în 2026.

Luca De Meo a declarat: „Avem nevoie de puțin mai multă flexibilitate cu privire la calendar. Cu toate acestea, ar fi o eroare strategică să abandonăm pur și simplu obiectivul din cauza actualei încetiniri a pieței”.

El a subliniat că, deși ambiția Renault este de a trece complet la vehicule electrice în Europa, în prezent nu sunt pe traiectoria corectă pentru a atinge acest obiectiv.

„Adevărul este că nu suntem încă pe traiectoria adecvată pentru a ajunge la 100% automobile electrice în 2035. Dacă clienții nu ne urmează, suntem cu toții responsabili. Trebuie să reducem costurile”, a adăugat De Meo.

Tranziția la vehicule electrice este esențială pentru reducerea emisiilor globale de carbon, iar ritmul acestei tranziții va influența semnificativ industria auto. Sectorul auto se confruntă cu provocări multiple, inclusiv incertitudinea cadrului de reglementare și concurența puternică din partea producătorilor chinezi. Aceste aspecte, combinate cu criza costului vieții pe piețele interne, complică procesul de tranziție către vehiculele electrice.

Scădere în 2024

În ciuda unei creșteri de 35% a vânzărilor globale de automobile electrice în 2023, anul 2024 a înregistrat o scădere a acestora. Totuși, în luna iunie a acestui an, vânzările de autoturisme noi în Uniunea Europeană au crescut cu 4,3% în ritm anual, atingând cel mai ridicat nivel de după luna iulie 2019. În contrast, înmatriculările de automobile pe baterie au scăzut ușor, reflectând complexitatea și dinamica pieței auto în contextul actual.

Tranziția la vehicule electrice rămâne un obiectiv strategic pentru industria auto și pentru politica de mediu a Uniunii Europene. Însă, pentru a reuși, companiile auto precum Renault trebuie să găsească soluții pentru a diminua costurile și a stimula cererea pe piața internă. Flexibilitatea în ceea ce privește calendarul de implementare și adaptarea la condițiile pieței vor fi esențiale pentru a asigura succesul acestei tranziții și pentru a îndeplini obiectivele de mediu stab