Prima mașină electrică cu autonomie de 1.000 de kilometri și încărcare în 10 minute, mai aproape de realitate. Nu vine de la Tesla, VW sau Mercedes

de: Alexandru Puiu
20 05. 2024

China a dezvoltat o baterie revoluționară pentru mașini care poate fi încărcată în doar 10 minute și poate alimenta un vehicul pentru sute de kilometri înainte de a necesita o nouă reîncărcare.

Un raport al Agenției Internaționale pentru Energie (IEA) a lăudat aceste „dezvoltări remarcabile” în chimie, care au permis Chinei să creeze noi baterii ce oferă mult mai multă energie decât tehnologiile existente.

Dezvoltările remarcabile ale Chinei în tehnologia bateriilor

IEA a evidențiat baterii pentru vehicule electrice (EV) capabile să parcurgă 400 de kilometri cu o încărcare de 10 minute. Versiunile mai noi, anunțate după scrierea raportului, pot atinge o autonomie de 1.000 de kilometri. Agenția a avertizat însă despre dominația tot mai mare a Chinei asupra furnizării materialelor vitale necesare pentru construcția bateriilor. Controlul strâns al Chinei asupra lanțurilor de aprovizionare ar putea perturba obiectivele globale de neutralitate carbonică din cauza „fenomenelor meteorologice extreme, disputelor comerciale sau geopoliticii”.

Compania chineză de baterii CATL a dezvoltat o baterie rapidă „Shenxing” capabilă să ofere 400 km de autonomie cu o încărcare de 10 minute. Această baterie urmează să fie lansată în vehiculele electrice mai târziu în acest an. Raportul a fost scris înainte de cel mai recent anunț al CATL, conform căruia a dezvoltat o nouă baterie, Shenxing Plus, capabilă să parcurgă 1.000 de kilometri între reîncărcări.

Impactul noii baterii asupra vehiculelor electrice

Autovehiculele echipate cu noile baterii chinezești vor necesita reîncărcări mult mai rare decât majoritatea EV-urilor actuale și la o fracțiune din cost. Aceasta reprezintă o îmbunătățire semnificativă față de tehnologiile existente, care se confruntă încă cu provocarea timpului lung de încărcare și a autonomiei limitate.

În prezent, EV-uri populare în America, precum Tesla Model 3 și Nissan Leaf, folosesc tehnologii de baterii care necesită încărcări semnificativ mai lungi. Modelul 3, cu bateria sa litiu-ion, poate obține aproximativ 270 km de autonomie în 30 de minute folosind un încărcător rapid DC. În schimb, Leaf-ul, echipat cu o baterie litiu-ion mangan oxida (LiMn2O4), poate adăuga aproximativ 145 km de autonomie în aceeași perioadă.

Riscuri și preocupări privind dominația Chinei pe piața de mașini electrice

Progresele rapide ale companiilor chineze în tehnologia EV au ridicat preocupări semnificative printre concurenții globali și factorii de decizie politică în legătură cu dominația Chinei în tehnologia bateriilor. IEA a avertizat că această dominație ar putea duce la dezavantaje economice și strategice pentru alte țări.

Bateriile EV necesită mai multe minerale rare pentru a funcționa. Catodele lor includ de obicei compuși de nichel, litiu, mangan, cobalt și fier, în timp ce anodele conțin compuși de grafit și siliciu. China deține controlul asupra multora dintre aceste materii prime, inclusiv 90% din aprovizionarea globală de grafit de calitate pentru baterii, conform IEA.

Raportul a subliniat că dominația Chinei ar putea perturba lansările globale de tehnologii neutre din punct de vedere al carbonului din cauza vulnerabilităților în lanțurile de aprovizionare cauzate de „fenomene meteorologice extreme, disputele comerciale sau tensiuni geopolitice.”

Implicațiile economice și politice

Dominația globală a Chinei în EV-uri este determinată de piața sa internă vastă, susținută de subvenții guvernamentale consistente pentru consumatori. Potrivit raportului, 60% din toate EV-urile vândute la nivel global anul trecut au fost achiziționate de cumpărători chinezi.

Președintele Joe Biden a anunțat recent o taxă de 100% pe EV-urile importate din China, o mișcare protecționistă menită să apere industria auto americană și piața internă de EV-uri, care se dezvoltă încet din cauza influxului de EV-uri chinezești ieftine.

Această baterie revoluționară, dezvoltată în China, care se încarcă în doar 10 minute și oferă o autonomie de 1.000 de kilometri, reprezintă un pas important înainte în domeniul vehiculelor electrice. Cu toate acestea, preocupările legate de controlul Chinei asupra aprovizionării globale de materiale esențiale pentru baterii arată că tranziția energetică la nivel global poate fi influențată semnificativ de geopolitică și de strategii economice