Prima autostradă din lume care nu este făcută pentru șoferi. Va avea 500 de kilometri, ce va transporta și unde o vei găsi
Japonia face un pas uriaș în inovația transporturilor prin construirea unei autostrăzi de 500 de kilometri, între Tokyo și Osaka, destinată exclusiv transportului automatizat de mărfuri.
În contextul unei crize demografice severe, care afectează toate sectoarele economiei, inclusiv logistica, autoritățile japoneze au propus această soluție inovatoare pentru a reduce dependența de șoferii de camioane. Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Tetsuo Saito, a anunțat că autostrada va include benzi rulante alăturate care vor transporta automat încărcăturile camioanelor.
Cum va funcționa noua autostradă
Autostrada de 500 km va avea benzi rulante similare cu cele folosite pentru bagaje în aeroporturi. Aceste benzi se vor mișca continuu, transportând containerele fără a necesita intervenția umană. Carosabilul benzilor rulante va fi cel care se mișcă înainte, transportând încărcăturile de-a lungul traseului. Proiectul prevede ca benzile să fie amplasate pe anumite porțiuni lângă autostrăzile existente, sub sau deasupra acestora, și, acolo unde este posibil, în locul benzilor de urgență sau al separatorilor centrali.
Potrivit conceptului, benzile rulante vor funcționa non-stop, iar încărcăturile vor fi plasate și preluate de pe ele cu ajutorul unor macarale special adaptate pentru a sincroniza mișcările cu viteza benzilor. Transportul va fi gestionat electronic, cu un sistem de marcare și evidență automatizată a containerelor, asigurând eficiența și acuratețea procesului.
Beneficiile economice și ecologice
Una dintre principalele avantaje ale acestui proiect este reducerea drastică a necesității de șoferi de camioane, ceea ce va adresa problema insuficienței acute de personal din acest sector. Estimările arată că doar această autostradă de 500 km va reduce nevoia de șoferi de camioane cu 25.000. De asemenea, transportul automatizat va aduce economii substanțiale de combustibil și va reduce emisiile de CO2, contribuind la obiectivele de sustenabilitate ale Japoniei.
În plus, utilizarea electromotoarelor pentru propulsarea benzilor rulante, conectate la rețeaua electrică, va asigura un transport constant și eficient al zecilor de mii de containere pe întreaga distanță. Acest sistem va permite o logistică mai previzibilă și mai puțin dependentă de fluctuațiile forței de muncă, sprijinind companiile japoneze în menținerea unei economii stabile.
Planuri de viitor și implementare
Proiectul autostrăzii automate va necesita analize detaliate, proiectări și aprobări, dar ministrul Saito a subliniat că obiectivul este ca prima secțiune a acestei infrastructuri să fie funcțională până în 2030. În acel an, se estimează că insuficiența de șoferi de camioane va atinge 36-41% din numărul necesar, făcând acest proiect cu atât mai vital pentru viitorul logisticii în Japonia.
În concluzie, autostrada automatizată de 500 km dintre Tokyo și Osaka reprezintă un proiect revoluționar care ar putea redefini transportul de mărfuri și ar putea servi drept model pentru alte țări care se confruntă cu provocări similare în logistică și transport.