O româncă se judecă cu Elon Musk de 10 ani, după ce a făcut istorie la Tesla, iar numele ei e gravat pe mașinile electrice. Ce își dorește de fapt
Inginerul Cristina Balan, care într-o vreme era considerată un star în ascensiune la Tesla în SUA, are inițialele sale gravate pe bateriile din fiecare mașină electrică Model S.
Totuși, după ce a ridicat o problemă de siguranță legată de un defect de design ce ar putea afecta frânarea în 2014, spune că managementul companiei a devenit ostil, iar ea a fost concediată.
A câștigat un proces pentru concediere nedreaptă, dar mai târziu a fost acuzată public de Tesla că ar fi folosit resursele companiei pentru un „proiect secret” – acuzații ce echivalează cu delapidare, ceea ce constituie o infracțiune în SUA. Balan a negat constant acuzațiile și a inițiat acțiuni legale, însă, după ani de zile, încă așteaptă să i se audieze cazul în mod complet într-o instanță din California.
Determinarea de a-și curăța numele
Cristina Balan este hotărâtă să-și dovedească nevinovăția pentru binele fiului său. „Sunt eroul lui,” spune ea. „Sunt mama care face avioane și mașini.” De asemenea, nu vrea ca fiul ei să creadă că mama lui a fost o hoață.
Pe parcursul apelului Zoom cu editorul Zoe Kleinman de la BBC, Cristina Balan și-a scos peruca și a mărturisit cu lacrimi în ochi că tocmai a terminat tratamentul pentru cancer la sân. „Vreau să-mi curăț numele. Mi-ar plăcea ca Elon Musk să aibă decența să se scuze,” este mesajul ei către miliardarul șef al companiei.
În ciuda faptului că este în remisie de la cancerul de sân de stadiul 3B, cea mai mare îngrijorare a ei este că s-ar putea să nu trăiască suficient pentru a-și vedea deznodământul în instanță. Bălan a împărtășit cu BBC News diverse comunicări între ea și Tesla din perioada când lucra acolo. A început bine: își amintește că a stat de vorbă cu Musk la coada de la cantina angajaților și spune că era fericită și de succes – trăindu-și visul, după ce a crescut în România cu o pasiune de-o viață pentru mașini.
„Totul a luat o întorsătură când mi-am dat seama că ascundeau unele probleme critice de siguranță,” afirmă ea. Balan era îngrijorată că covoarele se îndoaie sub unele pedale – un defect de design simplu, dar potențial letal – și a spus că clienții s-au plâns. „Dacă nu poți apăsa frâna, cineva din afara unei mașini Tesla poate fi rănit,” a afirmat ea într-un interviu acordat BBC.
În ciuda acestor îngrijorări, managerii au respins preocupările ei și au devenit ostili, susține Balan. Așa că i-a trimis un email lui Musk, care îi încurajase direct pe angajați să vină personal la el cu orice probleme care ar putea afecta reputația Tesla.
„I-am trimis două emailuri,” spune Balan. „I-am trimis unul înainte să fiu dată afară [de la Tesla], spunându-i că toți suntem amenințați. Îmi spuneam în minte, ‘El încă vrea să facă ceea ce este corect pentru Tesla.'” Dar eforturile ei au eșuat, iar Balan a ajuns să-și piardă locul de muncă.