O româncă se judecă cu Elon Musk de 10 ani, după ce a făcut istorie la Tesla, iar numele ei e gravat pe mașinile electrice. Ce își dorește de fapt

de: Alexandru Puiu
17 04. 2024

Inginerul Cristina Balan, care într-o vreme era considerată un star în ascensiune la Tesla în SUA, are inițialele sale gravate pe bateriile din fiecare mașină electrică Model S.

Totuși, după ce a ridicat o problemă de siguranță legată de un defect de design ce ar putea afecta frânarea în 2014, spune că managementul companiei a devenit ostil, iar ea a fost concediată.

A câștigat un proces pentru concediere nedreaptă, dar mai târziu a fost acuzată public de Tesla că ar fi folosit resursele companiei pentru un „proiect secret” – acuzații ce echivalează cu delapidare, ceea ce constituie o infracțiune în SUA. Balan a negat constant acuzațiile și a inițiat acțiuni legale, însă, după ani de zile, încă așteaptă să i se audieze cazul în mod complet într-o instanță din California.

Inițialele Cristinei Bălan pe bateriile de la Tesla Model S, ca urmare a contribuției aduse designului

Determinarea de a-și curăța numele

Cristina Balan este hotărâtă să-și dovedească nevinovăția pentru binele fiului său. „Sunt eroul lui,” spune ea. „Sunt mama care face avioane și mașini.” De asemenea, nu vrea ca fiul ei să creadă că mama lui a fost o hoață.

Pe parcursul apelului Zoom cu editorul Zoe Kleinman de la BBC, Cristina Balan și-a scos peruca și a mărturisit cu lacrimi în ochi că tocmai a terminat tratamentul pentru cancer la sân. „Vreau să-mi curăț numele. Mi-ar plăcea ca Elon Musk să aibă decența să se scuze,” este mesajul ei către miliardarul șef al companiei.

Cristina Bălan în 2024, după ce a terminat ultima sesiune de chimioterapie

În ciuda faptului că este în remisie de la cancerul de sân de stadiul 3B, cea mai mare îngrijorare a ei este că s-ar putea să nu trăiască suficient pentru a-și vedea deznodământul în instanță. Bălan a împărtășit cu BBC News diverse comunicări între ea și Tesla din perioada când lucra acolo. A început bine: își amintește că a stat de vorbă cu Musk la coada de la cantina angajaților și spune că era fericită și de succes – trăindu-și visul, după ce a crescut în România cu o pasiune de-o viață pentru mașini.

„Totul a luat o întorsătură când mi-am dat seama că ascundeau unele probleme critice de siguranță,” afirmă ea. Balan era îngrijorată că covoarele se îndoaie sub unele pedale – un defect de design simplu, dar potențial letal – și a spus că clienții s-au plâns. „Dacă nu poți apăsa frâna, cineva din afara unei mașini Tesla poate fi rănit,” a afirmat ea într-un interviu acordat BBC.

În ciuda acestor îngrijorări, managerii au respins preocupările ei și au devenit ostili, susține Balan. Așa că i-a trimis un email lui Musk, care îi încurajase direct pe angajați să vină personal la el cu orice probleme care ar putea afecta reputația Tesla.

„I-am trimis două emailuri,” spune Balan. „I-am trimis unul înainte să fiu dată afară [de la Tesla], spunându-i că toți suntem amenințați. Îmi spuneam în minte, ‘El încă vrea să facă ceea ce este corect pentru Tesla.'” Dar eforturile ei au eșuat, iar Balan a ajuns să-și piardă locul de muncă.

Cristina Bălan, pe vremea când lucra la Tesla