O eroare matematică veche de 4.000 de ani: Lecții din Babilonul antic

de: Ozana Mazilu
24 12. 2024

Un artefact rar descoperit în 1931 în situl arheologic de la Kish, în actualul Irak, continuă să fascineze istoricii și matematicienii. Este vorba despre o tăbliță rotundă de lut, păstrată în colecția Muzeului Ashmolean al Universității Oxford, care dezvăluie o eroare matematică păstrată timp de patru milenii. Această tăbliță, cu un diametru de doar 8,2 centimetri, oferă mai mult decât un simplu exercițiu de matematică din Babilonul antic: ea reflectă o schimbare culturală majoră în transmiterea cunoștințelor.

Triunghiul dreptunghic reprezentat pe tăbliță este însoțit de notații cuneiforme ce indică dimensiunile sale: o înălțime de 3,75 și o bază de 1,875. Conform acestor dimensiuni, aria corect calculată ar fi trebuit să fie 3,5156. Cu toate acestea, autorul antic al calculelor a notat greșit valoarea de 3,1468. Deși aparent o simplă greșeală, acest artefact simbolizează începuturile educației matematice și importanța documentării scrise.

Babilonul, epicentru al educației și matematicii

Civilizația babiloniană este recunoscută pentru contribuțiile sale remarcabile la dezvoltarea matematicii, influențând calculul taxelor, gestionarea comerțului și stabilirea calendarelor. Situl de la Kish, unde a fost găsită această tăbliță, era un centru important de învățare, ceea ce subliniază rolul educației în construirea imperiilor antice.

Babilonienii au dezvoltat un sistem numeric în baza 60, un sistem care se reflectă și astăzi în măsurarea timpului (60 de secunde într-un minut, 60 de minute într-o oră). Mai mult, cunoșteau principiul teoremei lui Pitagora cu peste un mileniu înainte ca aceasta să fie formulată oficial în Grecia antică. Acest lucru indică un nivel avansat de cunoaștere matematică și o capacitate extraordinară de abstractizare pentru acea vreme.

Cu toate acestea, tăblița de la Kish nu este doar despre calcule precise sau greșeli accidentale. Ea vorbește despre un proces educațional aflat în transformare: trecerea de la învățarea prin memorare la utilizarea documentelor scrise. Această evoluție, începută în jurul anului 3500 î.Hr., este comparabilă cu tranziția modernă de la hârtie la format digital.

O lecție despre progres și greșeli

Eroarea de pe tăbliță ne reamintește că învățarea și progresul vin adesea însoțite de greșeli. În timp ce pentru autorul antic, notația greșită a ariei putea trece neobservată, descoperirea acestei tăblițe ne oferă o perspectivă rară asupra modului în care cunoștințele erau transmise și folosite. Ea reflectă, de asemenea, umanitatea celor care au contribuit la punerea bazelor matematicii.

Astăzi, această tăbliță din lut reprezintă o punte către trecut, demonstrând cum metodele de învățare și instrumentele folosite evoluează, dar și cum rămân esențiale pentru dezvoltarea societății. De la tăblițele babiloniene la tehnologiile moderne, fundamentul educației rămâne același: curiozitatea, dorința de a înțelege lumea și învățarea din greșeli.

Această descoperire, deși mică în dimensiuni, are o semnificație uriașă, oferind lecții valoroase despre cunoaștere, progres și schimbare culturală. În contextul actual, când documentele digitale domină comunicarea, tăblița babiloniană servește ca un memento despre cât de revoluționară a fost tranziția către documentarea scrisă și cât de importante sunt greșelile în procesul învățării.