O descoperire misterioasă într-o pictură celebră de Rafael rescrie istoria artei datorită inteligenței artificiale

de: Cojocaru Cristian
27 10. 2024
Detaliul misterios dezvăluit de inteligența artificială într-un tablou celebru de Rafael: fața lui Iosif nu ar fi fost pictată de maestru.

O nouă tehnologie bazată pe inteligență artificială a scos la iveală un detaliu ascuns timp de secole într-o pictură celebră de Rafael, aducând la lumină o posibilă reinterpretare a istoriei artei. Această descoperire, realizată cu ajutorul unui algoritm de rețea neuronală, sugerează că fața Sfântului Iosif din tabloul Madonna della Rosa nu ar fi fost pictată de Rafael însuși, ci ar fi fost opera unui alt artist, conform unui studiu publicat în revista de specialitate Heritage Science.

Întrebările vechi ale criticilor primesc un răspuns tehnologic

Tabloul Madonna della Rosa, cunoscut și sub numele de Madonna cu trandafirul, a fost de-a lungul timpului subiect de dezbatere între experți. Unii istorici de artă au pus la îndoială autenticitatea anumitor elemente din pictură, în special a chipului Sfântului Iosif, plasat în colțul din stânga sus al compoziției. Deși proveniența unui tablou poate fi dificil de stabilit fără o analiză detaliată și complexă, tehnologia a deschis acum o nouă cale de investigare: identificarea stilistică automată prin algoritmi de învățare automată.

Un grup de cercetători din Marea Britanie și Statele Unite, condus de matematicianul și specialistul în calculatoare Hassan Ugail de la Universitatea din Bradford, a dezvoltat un algoritm special pentru a analiza detalii microscopice din lucrările lui Rafael. „Folosind analiza trăsăturilor profunde, am antrenat computerul să recunoască stilul lui Rafael la un nivel extrem de detaliat, de la tușe și paleta de culori, la tehnicile de umbrire și fiecare aspect al operei”, a explicat Ugail. Această tehnologie permite AI-ului să vadă detalii pe care ochiul uman le-ar putea trece cu vederea.

Cum funcționează AI în analiza picturilor clasice

Metoda folosită de echipa de cercetători a avut o acuratețe impresionantă, de 98%, în identificarea lucrărilor autentice ale lui Rafael. În mod obișnuit, algoritmii de învățare automată necesită o bază mare de exemple pentru a putea antrena un model, iar în cazul unui artist cu un număr limitat de opere, acest lucru poate fi o provocare. Totuși, echipa a reușit să adapteze arhitectura pre-antrenată a Microsoft, numită ResNet50, combinată cu tehnica Support Vector Machine, pentru a obține rezultate exacte. Spre deosebire de analizele tradiționale, aici algoritmul a fost instruit să studieze nu doar întreaga compoziție, ci și fețele individuale din pictură.

Astfel, în timp ce portretele Fecioarei Maria, Pruncului și Sfântului Ioan Botezătorul au fost atribuite cu siguranță stilului lui Rafael, fața Sfântului Iosif a ridicat suspiciuni. Conform cercetătorilor, acest chip pare a fi mai puțin detaliat și ar avea trăsături diferite față de restul figurilor din lucrare, sugerând că Rafael ar fi fost asistat de unul dintre ucenicii săi, posibil Giulio Romano.

Un detaliu care rescrie istoria artei

Pictura Madonna della Rosa a fost realizată între anii 1518 și 1520, iar începând cu mijlocul anilor 1800, criticii au început să suspecteze că aceasta ar putea să nu fie în întregime opera lui Rafael. Descoperirea adusă de inteligența artificială consolidează aceste suspiciuni și oferă o nouă perspectivă asupra modului în care Rafael și-ar fi colaborat cu elevii săi. Fața Sfântului Iosif, mai ales prin tehnica și stilul tușelor, ar putea fi contribuția unui alt artist din cercul maestrului.

Hassan Ugail subliniază că această descoperire nu este menită să înlocuiască rolul criticilor de artă, ci să le ofere un nou instrument de investigare. „Procesul de autentificare a unei opere de artă implică evaluarea multor aspecte, de la proveniență și pigmenți, la starea lucrării. Acest tip de software poate fi un instrument complementar în această analiză”, a explicat el.

„Madonna della Rosa” înfățișează o scenă renascentistă clasică, în care Sfântul Iosif este alături de Fecioara Maria, pruncul Isus și Ioan Botezătorul, într-o compoziție plină de simbolism religios, semnată de Rafael.

Inteligența artificială, un aliat al istoricilor de artă

Descoperirea sugerează că inteligența artificială va juca un rol tot mai important în arheologia artei, dezvăluind detalii care până acum au fost inaccesibile sau greu de observat prin metodele tradiționale. Tehnologia poate compara elemente infinit mici din picturi și poate descifra indicii ascunse, ajutând istoricii să aprofundeze lucrările marilor maeștri și să ofere răspunsuri noi la întrebări vechi.

Această descoperire are un impact major, nu doar pentru istoria artei, dar și pentru viitorul autenticării operelor clasice, stabilind un precedent pentru utilizarea AI în explorarea moștenirilor artistice.