Noua baterie ce se încarcă în mai puțin de 5 minute: Coșmarul șoferilor de mașini electrice e pe cale să se încheie

de: Ozana Mazilu
04 07. 2024

Un startup britanic ar putea fi soluția la una dintre cele mai mari frustrări ale șoferilor de mașini electrice — așteptarea încărcării bateriei.

Nyobolt, cu sediul în Cambridge, a dezvoltat o nouă baterie litiu-ion de 35 kWh, care a fost încărcată de la 10% la 80% în puțin peste patru minute și jumătate, în prima demonstrație live săptămâna trecută.

Aceasta este mult mai rapidă decât cele aproximativ 20 de minute necesare în prezent pentru unele mașini electrice care folosesc un încărcător rapid, cum ar fi Tesla Supercharger. Este, de asemenea, mult mai aproape de cele două minute necesare pentru a alimenta o mașină pe benzină.

Tehnologia inovatoare a bateriei

Nyobolt’s a dezvoltat această tehnologie inovatoare bazându-se pe un deceniu de cercetare condusă de omul de știință în domeniul bateriilor, Clare Grey, de la Universitatea din Cambridge, și de Sai Shivareddy, co-fondator și CEO al companiei. Cheia acestei baterii, capabilă de încărcare super-rapidă fără a afecta durabilitatea sa, este un design care generează mai puțină căldură. Acest lucru face ca bateriile să fie mai sigure, deoarece supraîncălzirea poate provoca incendii și explozii la bateriile litiu-ion.

Materialele utilizate pentru anoduri permit un transfer mai rapid al electronilor, ceea ce contribuie la viteza crescută de încărcare. În prezent, Nyobolt este în discuții pentru a vinde bateriile către opt producători de mașini electrice. La 35 kWh, bateria este mult mai mică decât cea de 85 kWh utilizată în vehiculele electrice americane tipice, dar tehnologia poate fi folosită în pachete de baterii mai mari în viitor.

Impactul asupra pieței și infrastructurii

Timpurile de încărcare lungi sunt un dezavantaj major pentru mașinile electrice disponibile pe piață. Încetinesc călătoriile pe distanțe lungi și sunt incomode pentru proprietarii care nu pot încărca mașinile acasă. Inovația Nyobolt, testată în prototipul său de mașină sport, este deosebit de încurajatoare pentru flotele comerciale de vehicule electrice și pentru șoferii care se bazează pe mașini electrice în munca lor, conform consultantului Paul Marchment de la Arval.

Cu toate acestea, un alt obstacol în calea adoptării rapide a vehiculelor electrice în Statele Unite și Europa este lipsa infrastructurii publice de încărcare. Jack Evans, specialist auto la Blackball Media, a salutat vestea despre bateria Nyobolt, testată pe un circuit folosind un încărcător ultra-rapid DC de 350kW, dar a subliniat că astfel de unități sunt rare în Marea Britanie.

Shivareddy a declarat că numărul încărcătoarelor rapide este în creștere atât în SUA, cât și în Uniunea Europeană, și că se așteaptă să fie „aproape peste tot” până la sfârșitul deceniului. În America de Nord, trei din patru încărcătoare rapide sunt Tesla Superchargers, iar aproape fiecare mare producător auto din SUA s-a angajat să facă vehiculele electrice compatibile cu tehnologia de încărcare a Tesla, cunoscută sub numele de North American Charging Standard.

Nyobolt’s a menționat că bateria sa este compatibilă cu un Supercharger și ar dori să colaboreze cu Tesla și alți producători de top pentru a-și aduce viziunea la viață. Shivareddy a adăugat că pentru a face timpul de încărcare similar cu cel de alimentare, ar fi necesară o colaborare a industriei pentru implementarea unui număr mare de astfel de încărcătoare de mare putere, împreună cu o alimentare adecvată din rețea sau independentă.

Provocări și perspective

Testele independente ale bateriilor Nyobolt, efectuate de un mare producător global, au arătat că acestea pot realiza peste 4.000 de cicluri de încărcare rapidă, echivalente cu 600.000 de mile (965.600 kilometri), păstrând mai mult de 80% din capacitate. Aceasta este mult mai mult decât garanțiile oferite pentru bateriile EV mult mai mari disponibile astăzi.

William Kephart, specialist în mobilitate electrică la consultanța P3 Group, a declarat că bateriile EV de tipul celor dezvoltate de Nyobolt ar putea fi teoretic încărcate la fel de rapid cum promite compania, dar provocarea este producerea acestora la scară industrială. Un element chimic crucial în bateriile Nyobolt este niobiul, însă doar 83.000 de tone au fost extrase la nivel mondial anul trecut, comparativ cu cele 1,6 milioane de tone de grafit utilizate frecvent ca material anodic în bateriile litiu-ion.

Pe lângă încărcarea lentă, alte obstacole în calea deținerii vehiculelor electrice în SUA și Europa includ așa-numita anxietate legată de autonomie și prețul mediu mai ridicat al vehiculelor electrice comparativ cu cele convenționale.