Micul-dejun al românilor, mai scump cu 55%, de la un an la altul: Cât ne costă pâinea de toate zilele

de: Ozana Mazilu
19 06. 2024

În România, prețurile alimentelor au înregistrat o creștere constantă, reflectând tendințele inflaționiste și presiunile economice globale. Conform ultimelor rapoarte, în martie 2024, produsele alimentare erau cu 2,81% mai scumpe comparativ cu martie 2023 și cu 2,34% peste valorile medii din decembrie anul trecut1. Această tendință ascendentă a fost influențată de majorarea prețurilor la cafea, margarină, cartofi și băuturile alcoolice, cu o creștere notabilă de 0,42% în martie față de luna februarie.

În anul precedent, cele mai semnificative creșteri de preț au fost observate la legume și conserve de legume, fructe proaspete, margarină și băuturile alcoolice1. Această situație subliniază provocările cu care se confruntă consumatorii și necesitatea unor strategii eficiente pentru gestionarea costurilor vieții cotidiene.

Produsele de bază care alcătuiesc un mic dejun tipic s-au scumpit cu 55% într-un singur an, conform unei analize realizate de platforma de tranzacționare și investiții eToro. Creșterile majore ale prețurilor la cacao și carne de porc au fost principalii factori care au condus la această majorare semnificativă.

Creșteri semnificative și volatilitate a prețurilor

Potrivit eToro, prețurile alimentelor de bază pentru micul dejun au cunoscut o volatilitate imensă de la pandemie și de la debutul războiului din Ucraina. Rata de creștere a prețurilor la aceste produse a depășit dramatic creșterea de 5,9% a indicelui prețurilor de consum din România (IPC) și creșterea de 2,07% a prețurilor la alimente pe parcursul aceleași perioade.

„Prețurile alimentelor de bază au cunoscut o volatilitate imensă de la pandemie și de la debutul războiului din Ucraina. Deși unele dintre aceste presiuni asupra lanțului de aprovizionare s-au diminuat, vremea extremă și bolile din sudul lumii au provocat o volatilitate sporită a prețurilor unor alimente cheie pentru micul dejun”, a declarat Ben Laidler, strategul pentru piețele globale de la eToro.

Impactul asupra produselor cheie

Recoltele de cacao, portocale și cafea au fost cele mai afectate în ultimul an, mulți producători funcționând acum la capacitate redusă și recurgând la stocuri de rezervă. Prețurile la cacao au înregistrat cea mai spectaculoasă creștere, majorându-se cu 270% în ultimul an, din cauza secetei severe din Africa de Vest, regiune care produce 80% din cantitatea de cacao din lume.

Sucul de portocale a înregistrat și el o creștere semnificativă de 39% în ultimele 12 luni, cauzată de boli ale culturilor și fenomene meteorologice extreme în Statele Unite, sudul Europei și Brazilia.

În contrast, prețul grâului și cel al laptelui au scăzut cu 14,4% și respectiv 3,9% în ultimul an.

Consecințe pentru consumatori

Această creștere masivă a prețurilor alimentelor pentru micul dejun este de așteptat să aibă un impact semnificativ asupra comportamentului consumatorilor. Pe măsură ce prețurile unor produse pentru micul dejun scad, iar altele ating niveluri record, consumatorii vor fi nevoiți să-și ajusteze obiceiurile de cumpărare.

eToro, platforma care a realizat această analiză, a fost fondată în 2007 și are peste 35 de milioane de utilizatori înregistrați din peste 100 de țări. Aceste date oferă o perspectivă clară asupra provocărilor cu care se confruntă piața alimentară globală și evidențiază necesitatea unor măsuri pentru a stabiliza prețurile și a asigura aprovizionarea constantă cu alimente de baza.