Marele producător auto își închide unele uzine și concediază mii de angajați. Urmează și scăderi de salarii: Probleme în Germania

de: Iulian Ioncea
29 10. 2024

Volkswagen, unul dintre cei mai mari producători auto din lume, se confruntă cu o criză economică semnificativă, iar răspunsul companiei include măsuri drastice, inclusiv închiderea unor fabrici și concedieri în masă.

În contextul unor costuri tot mai mari și a unei concurențe acerbe, compania își reexaminează structura operațională și financiară pentru a menține viabilitatea afacerii.

Conducerea Volkswagen a anunțat că va reduce salariile, va îngheța orice creștere salarială până în 2026 și va renunța la mii de locuri de muncă, impactând în mod direct economia Germaniei.

Înghețarea salariilor

Conform declarațiilor făcute de consiliul de întreprindere al Volkswagen, compania intenționează să reducă salariile tuturor angajaților cu aproximativ 10% și să înghețe orice majorare salarială pentru următorii doi ani, respectiv pentru 2025 și 2026.

Această măsură va afecta direct angajații, care se așteaptă să înregistreze o scădere a veniturilor de aproape 18% pe această perioadă. În plus, angajații care beneficiază de anumite contracte colective de muncă vor pierde accesul la bonusuri și alte plăți suplimentare, inclusiv cele acordate cu ocazia aniversărilor de angajare.

Din perspectiva conducerii Volkswagen, aceste măsuri sunt necesare pentru a reduce costurile operaționale și pentru a face față creșterii costurilor cu energia, materialele și forța de muncă.

Gunnar Kilian, directorul de resurse umane al Volkswagen, a explicat că restructurarea este esențială pentru a asigura o stabilitate financiară pe termen lung, considerând că investițiile suplimentare ar fi imposibile fără aceste sacrificii.

Reducerea capacităților de producție în Germania

Pe lângă reducerile salariale, Volkswagen are în plan închiderea a trei fabrici din Germania, decizie care va genera disponibilizări masive și va pune în pericol zeci de mii de locuri de muncă. Daniela Cavallo, șefa consiliului de întreprindere al companiei, a subliniat că toate fabricile germane ale Volkswagen sunt vizate de această măsură, fără a exista garanții că vreuna dintre ele va scăpa de impact.

„În termeni concreți, acest lucru înseamnă eliminarea mai multor produse, volume de producție, schimburi și linii de asamblare peste ceea ce am făcut deja”, a precizat Daniela Cavallo.

Aceasta evidențiază presiunea enormă cu care se confruntă industria auto germană, în special Volkswagen, în încercarea de a rămâne competitivă la nivel internațional.

În plus, se estimează că Volkswagen va apela la externalizarea anumitor departamente către companii externe sau fabrici situate în afara Germaniei. Această decizie vine ca o soluție de a diminua costurile prin relocarea unor activități de producție în locații cu cheltuieli mai mici.

Factori care au contribuit la decizia Volkswagen

Potrivit declarațiilor lui Thomas Schafer, directorul general al Volkswagen Passenger Cars, deciziile de restructurare sunt influențate de o serie de factori economici care afectează întreaga industrie auto.

În primul rând, creșterea costurilor cu energia și materialele, combinate cu un randament financiar mai scăzut al vânzărilor, au generat o presiune financiară considerabilă asupra companiei.

În al doilea rând, fabricile germane ale Volkswagen au costuri de producție mai mari și o eficiență mai scăzută în comparație cu țările concurente, ceea ce face ca profitabilitatea lor să fie dificil de susținut.

Cu toate acestea, Volkswagen a subliniat că restructurarea nu afectează doar fabricile germane, ci face parte dintr-o strategie globală de reducere a costurilor și de optimizare a operațiunilor. În contextul acestei crize, compania speră să își consolideze poziția financiară și să recâștige competitivitatea în fața unor rivali care beneficiază de costuri mai scăzute.