Inteligența artificială și internetul fantomă: Un nou val de spam și conținut irelevant invadează web-ul

de: Andrei Simion
20 05. 2024

Inteligența artificială (AI) transformă rapid internetul, dar nu toate schimbările sunt pozitive.

O nouă problemă, denumită „slop”, a apărut pe web și este alimentată de paginile și imaginile generate automat de AI, care rareori sunt destinate să răspundă la întrebările utilizatorilor sau să le servească nevoile. În schimb, aceste materiale editoriale sunt create pentru a părea realizate de oameni, pentru a obține venituri din publicitate și pentru a atrage atenția motoarelor de căutare către alte site-uri.

Spam-ul digital al viitorului

Așa cum inboxul de email este plin de spam, iar cutia poștală este plină de reclame inutile, acum browserul web are propria sa problemă: „slop”. Acest tip de conținut este creat automat de modelele AI și este distribuit pe web pentru oricine să-l vadă. Deși nu este interactiv ca un chatbot, „slop”-ul reușește să creeze aparența unui conținut uman.

Deși nimeni nu dorește să vadă „slop”, economia internetului face ca aceste conținuturi să fie rentabile. Modelele AI pot genera cantități mari de text sau imagini, oferind răspunsuri la orice întrebare imaginabilă, încărcând peisaje și povești inspiraționale și creând comentarii de susținere. Dacă doar câțiva utilizatori ajung pe site, redistribuie meme-ul sau fac clic pe reclamele găzduite, costul de creare este acoperit.

Impactul negativ al „slop”-ului

La fel ca spam-ul, efectul general al „slop”-ului este negativ: timpul pierdut și efortul utilizatorilor care trebuie să treacă prin acest conținut pentru a găsi ceea ce caută sunt mult mai mari decât profitul obținut de creatorii de „slop”.

„Cred că a avea un nume pentru acest fenomen este foarte important, deoarece oferă oamenilor un mod concis de a discuta problema,” spune dezvoltatorul Simon Willison, unul dintre primii susținători ai termenului „slop”. „Sper ca ‘slop’ să aibă același impact ca termenul ‘spam’ – poate face clar pentru oameni că generarea și publicarea de conținut AI nerevizuit este un comportament negativ.”

Exemplificarea fenomenului

„Slop”-ul este cel mai evident dăunător atunci când este pur și simplu greșit. Willison a menționat un articol generat de AI de la Microsoft Travel care lista „banca de alimente Ottawa” ca o atracție turistică de top în capitala canadiană. Ocazional, o bucată de „slop” este atât de inutilă încât devine virală de la sine, precum un articol de sfaturi de carieră care explică în serios poanta unui comic de ziar vechi de zeci de ani: „ei mă plătesc în viermi”.

Soluții și provocări

Lupta împotriva spam-ului în inboxuri a necesitat un efort enorm la nivelul industriei și a dus la o schimbare fundamentală în natura emailului. Pentru „slop”, viitorul este mai sumbru: cele mai mari companii din lume au trecut de la paznici la braconieri. Google a anunțat recent un plan ambițios de a adăuga răspunsuri generate de AI în partea de sus a unor rezultate de căutare, utilizatorii din SUA fiind primii care vor experimenta implementarea completă a funcției „AI Overviews”.

Deși Google susține că aceste prezentări AI au garduri de siguranță puternice, „slop”-ul se răspândește în alte părți ale web-ului. Problema a început să îngrijoreze și principala sursă de venit a industriei social media: agențiile de publicitate care plătesc pentru a plasa anunțuri lângă conținut. Farhad Divecha, directorul general al agenției de marketing digital AccuraCast din Marea Britanie, spune că se confruntă cu cazuri în care utilizatorii marchează greșit anunțurile ca fiind „slop” generat de AI, deși nu sunt.

În timp ce „slop”-ul reprezintă o nouă provocare pentru internetul modern, este clar că va necesita eforturi semnificative pentru a combate efectele sale negative. De la implementarea unor politici clare și până la educarea utilizatorilor, viitorul web-ului va trebui să găsească un echilibru între inovația adusă de AI și menținerea unui conținut de calitate.