Greșeala pe care mulți șoferi o fac la pornirea mașinii pe frig. Titi Aur: „Aceasta este cea mai dăunătoare mișcare”

de: Cojocaru Cristian
17 11. 2024
Imagine reprezentativă de ilustrație cu o tânără în mașină, înainte de a porni la drum într-o zi friguroasă. (Foto: Shutterstock)

Iarna aduce întotdeauna provocări pentru șoferi, mai ales atunci când vine vorba despre pornirea mașinii în condiții de frig extrem. În timp ce unii șoferi aleg să-și lase motorul pornit câteva minute pentru a se încălzi, alții pleacă imediat, fără să acorde atenție eventualelor riscuri. Specialistul în conducere defensivă, Titi Aur, explică ce greșeli trebuie evitate și cum să pornim corect mașina pentru a preveni uzura motorului.

Ce spune Titi Aur despre pornirea motorului iarna?

Pornirea motorului pe frig este un subiect dezbătut intens, atât de șoferi, cât și de ingineri. Titi Aur atrage atenția asupra celei mai dăunătoare mișcări: plecarea imediată cu motorul turat, ca și cum ar fi deja cald. „Aceasta este cea mai dăunătoare mișcare”, avertizează el.

Potrivit specialistului, motorul rece este mai vulnerabil la uzură, iar suprasolicitarea acestuia imediat după pornire poate reduce semnificativ durata de viață a componentelor. Totuși, nici lăsarea motorului la relanti pentru perioade lungi nu este ideală.

„Dacă pornesc motorul și încerc să plec cât mai repede, fără să-l supraturez, perioada de mers la rece este mai scurtă. Când mașina este în mișcare, motorul se încălzește mai repede decât dacă funcționează la relanti,” explică Titi Aur pentru DCnews.

Care este temperatura ideală pentru motor?

În opinia lui Titi Aur, taberele inginerilor rămân împărțite. Unii recomandă așteptarea până când motorul ajunge la cel puțin 60-80 de grade, în timp ce alții susțin plecarea imediată, dar cu o conduită preventivă. Ce este însă cert, este că:

  • Lăsarea motorului la relanti pentru a se încălzi duce la un consum mai mare de combustibil și poluează inutil.
  • Plecarea imediată cu mașina, fără turarea excesivă a motorului, este mai eficientă și mai puțin dăunătoare.

„Adevărul este undeva la mijloc. Ce nu trebuie să facem niciodată este să plecăm brusc, cu motorul turat, ca și cum ar fi deja cald. Aceasta este cea mai mare greșeală”, conchide specialistul.

Sfaturi esențiale pentru pornirea mașinii pe frig

Pe lângă evitarea greșelilor legate de modul în care pornim motorul, iată câteva recomandări utile pentru șoferi în sezonul rece:

  1. Utilizează ulei de motor adecvat pentru iarnă
    Uleiurile de iarnă sunt mai subțiri, facilitând pornirea motorului în condiții de temperaturi scăzute.
  2. Verifică starea bateriei
    Frigul poate reduce semnificativ capacitatea bateriei. Dacă bateria este veche sau ai avut dificultăți la pornire, ia în calcul înlocuirea acesteia.
  3. Asigură-te că antigelul este potrivit
    Un antigel adecvat pentru iarnă previne înghețarea sistemului de răcire și protejează motorul.
  4. Redu utilizarea accesoriilor înainte de pornire
    Înainte de a porni motorul, evită să folosești sisteme care solicită bateria, precum radio-ul, încălzirea scaunelor sau farurile. Acestea pot consuma energia necesară pornirii.
  5. Consultă un mecanic dacă ai probleme persistente
    Dacă mașina pornește greu în condiții de frig, este important să verifici sistemul de pornire, bateria și alte componente.

Concluzie

Pornirea corectă a mașinii pe vreme rece poate prelungi durata de viață a motorului și reduce riscurile de uzură prematură. Deși opiniile specialiștilor sunt împărțite, cheia stă în evitarea extremelor: nici să lași motorul să funcționeze prea mult la relanti, nici să pleci brusc cu el rece. O abordare echilibrată, așa cum sugerează Titi Aur, este cea mai eficientă și mai prietenoasă cu motorul mașinii.

Astfel, o pornire grijulie nu doar că protejează mașina, ci și contribuie la un stil de condus mai responsabil și mai eficient.