Fabrica din industria auto din România care și-a trimis angajații în șomaj tehnic. Gigantul german trădează începutul crizei

de: Alexandru Puiu
02 10. 2024

Industria auto mondială traversează o perioadă dificilă, iar efectele acestei crize sunt resimțite și în România.

Gigantul german Schaeffler, unul dintre cei mai mari producători de componente auto din lume, a luat decizia de a-și trimite o parte din angajații fabricii din Cristian, județul Brașov, în șomaj tehnic. Acest semn al crizei economice globale subliniază dificultățile cu care se confruntă producătorii auto, atât pe piețele din Europa, cât și în alte regiuni.

Probleme globale afectează România

Schaeffler România, parte a grupului Schaeffler, a confirmat săptămâna trecută pentru Economedia că angajații fabricii din Cristian, Brașov, se află în șomaj tehnic. Deși nu a fost specificat numărul exact al celor afectați sau perioada exactă pentru care se aplică această măsură, este clar că Schaeffler resimte impactul unei încetiniri semnificative a producției la nivel mondial.

Schaeffler România, cu aproape 5.000 de angajați, este unul dintre cei mai mari angajatori din România. Decizia de a trimite angajații în șomaj tehnic vine pe fondul unei scăderi semnificative a profitului de bază al grupului german, de aproape 30% în al doilea trimestru din 2023. Această scădere se datorează în principal scăderii veniturilor din diviziile de rulmenți și soluții industriale, în special pe piețele din Europa și China.

Cererea scăzută și concurența globală

Problemele Schaeffler nu sunt izolate, ci reflectă o tendință globală. Potrivit unor analize recente, compania germană a fost afectată de cererea redusă din Europa și de concurența sporită din China, în special în domeniul rulmenților pentru turbine eoliene. Europa rămâne cea mai importantă piață a grupului, generând aproximativ 45% din vânzările sale. Cu toate acestea, indicatorii economici din Europa, precum și comenzile industriale din Germania, au arătat semne de slăbiciune, alimentând speculațiile privind o recesiune în sectorul industrial.

Schimbări la nivel de conducere

În mijlocul acestor provocări economice, Schaeffler România a anunțat recent și o schimbare importantă la nivel de conducere. Începând cu 17 septembrie 2024, Marius Pricop a preluat funcția de director general al companiei, înlocuindu-l pe Ștefan Gulacsi-Gologan, care a fost numit într-o poziție globală în cadrul grupului Schaeffler. Această schimbare de leadership vine într-un moment critic pentru companie, când Schaeffler caută să navigheze prin turbulențele economice globale și să-și adapteze operațiunile la noile realități de pe piață.

În concluzie, industria auto din România, precum și cea globală, se confruntă cu provocări semnificative. Decizia Schaeffler de a-și trimite angajații în șomaj tehnic semnalează dificultățile pe care le întâmpină industria și prefigurează posibile evoluții economice viitoare. România, ca parte a lanțului de aprovizionare global, nu este imună la aceste schimbări, iar efectele pot continua să se resimtă pe termen lung