Devine interzis pentru șoferii cu mașini mai vechi de 15 ani. Se schimbă legea în toată Europa, nu doar în România

de: Ozana Mazilu
07 03. 2024

Uniunea Europeană (UE) a anunțat că va impune o interdicție asupra reparațiilor semnificative pentru mașinile vechi, ca parte a eforturilor de combatere a schimbărilor climatice și reducere a emisiilor de carbon.

UE adoptă o lege radicală pentru combaterea poluării

Această măsură face parte din programul „Green Deal” al UE, care își propune să reducă impactul negativ al mașinilor cu motoare cu ardere internă asupra mediului înconjurător.

Potrivit noilor reglementări propuse în cadrul pachetului „Fit for 55”, mașinile cu o vechime de peste 15 ani și cu defecțiuni majore la componente esențiale precum motorul, transmisia, frânele sau direcția nu vor mai putea fi supuse unor reparații semnificative. Aceste vehicule vor fi clasificate drept „reziduale” și vor fi retrase din uz prin casare.

Această inițiativă urmărește să reducă numărul de mașini poluante și să accelereze tranziția către vehiculele cu emisii reduse sau zero emisii. Prin introducerea conceptului de „vehicule reziduale” și interzicerea reparațiilor semnificative pentru acestea, UE își propune să creeze un cadru coerent pentru atingerea obiectivelor sale climatice.

Ce presupune „Fit for 55”

Pachetul „Fit for 55” reprezintă un efort amplu de revizuire și actualizare a legislației UE în conformitate cu obiectivele climatice stabilite pentru reducerea emisiilor cu cel puțin 55% până în 2030 și realizarea neutralității climatice până în 2050.

Cu toate acestea, măsura propusă a stârnit reacții mixte în rândul membrilor comunității auto. În timp ce unii susțin că aceasta va accelera tranziția către o mobilitate mai sustenabilă, alții se tem că va avea un impact negativ asupra posesorilor de mașini mai vechi, care ar putea fi obligați să-și schimbe vehiculele mai devreme decât și-ar fi dorit.

În prezent, propunerea este în proces de dezbateri și negocieri între Parlamentul European și Consiliul UE, iar odată adoptată, va deveni obligatorie în toate statele membre ale Uniunii Europene.

Poluarea cauzată de mașinile vechi reprezintă o problemă semnificativă în societatea contemporană, având un impact negativ asupra calității aerului și sănătății publice. Vehiculele cu motoare cu ardere internă mai vechi sunt adesea responsabile pentru emisiile mari de gaze cu efect de seră și particule fine, contribuind la încălzirea globală și creșterea nivelului de poluare în zonele urbane.