De ce nu avem autostrăzi în România, de ce se construiesc încet. Cea mai nouă explicație care îți va crește tensiunea

de: Alexandru Puiu
15 08. 2024

Construcția autostrăzilor în România este un subiect de mare interes și de multe ori de frustrare pentru cetățeni. Deși există planuri ambițioase și fonduri alocate, procesul de realizare a infrastructurii rutiere se desfășoară lent din mai multe motive, pe care le vom detalia în acest articol.

Criza materialelor de construcții

Una dintre cele mai recente și acute probleme identificate este criza materialelor de construcții. Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a declarat că lipsa materialelor esențiale, cum ar fi tablierele, afectează serios ritmul de construcție al autostrăzilor. Aceste materiale sunt adesea importate, iar întârzierile în livrarea lor duc la blocaje și întârzieri în finalizarea lucrărilor. Problema nu este specifică doar autostrăzilor, ci afectează și centurile ocolitoare și drumurile expres.

Această criză este accentuată de cererea mare de materiale de construcție în contextul în care România derulează numeroase proiecte infrastructurale. Soluțiile pentru depășirea acestei crize trebuie găsite la nivel guvernamental, pentru a preveni blocajele și a asigura finalizarea proiectelor la timp.

Birocrația și gestionarea fondurilor

Pe lângă criza materialelor, un alt factor semnificativ este birocrația și gestionarea ineficientă a fondurilor. Deși există finanțare europeană și națională pentru dezvoltarea infrastructurii, implementarea efectivă a proiectelor întâmpină numeroase obstacole administrative. Procesul de avizare și aprobări este deseori lent și complicat, ceea ce duce la întârzieri semnificative.

Autostrada A7, de exemplu, care leagă Ploiești de Pașcani, este un proiect major care suferă din cauza acestor probleme. De asemenea, proiectele din Moldova, Transilvania și Muntenia se confruntă cu întârzieri similare, ceea ce afectează negativ planurile de dezvoltare regională.

Creșterea prețurilor la materialele de construcție

Un alt factor care complică lucrurile este creșterea prețurilor la materialele de construcție. Inflația și modificările legislative au dus la majorarea costurilor cu aproximativ 10% în 2023, iar tendința de creștere este așteptată să continue și în 2024. Aceasta înseamnă că bugetele inițiale alocate pentru proiectele de infrastructură nu mai sunt suficiente, necesitând recalculări și ajustări financiare care duc la noi întârzieri.

Problemele de mediu și reglementările stricte

Proiectele de infrastructură se confruntă și cu provocări legate de protecția mediului. Implementarea măsurilor de protecție a mediului, precum și respectarea reglementărilor stricte impuse de Uniunea Europeană, adaugă un strat suplimentar de complexitate și costuri. De exemplu, trebuie realizate studii de impact asupra mediului și obținute aprobări care pot dura mult timp, întârziind demararea lucrărilor efective.

Deficitul de forță de muncă

O altă problemă este deficitul de forță de muncă calificată în domeniul construcțiilor. Multe proiecte de infrastructură sunt afectate de lipsa muncitorilor specializați, ceea ce încetinește ritmul lucrărilor. Deși România are o tradiție în domeniul construcțiilor, migrația forței de muncă către alte țări din Uniunea Europeană a creat un deficit semnificativ pe piața locală.

În concluzie, construirea autostrăzilor în România se desfășoară lent din cauza unei combinații de factori: criza materialelor de construcții, birocrația, gestionarea ineficientă a fondurilor, creșterea prețurilor la materialele de construcție, reglementările de mediu stricte și deficitul de forță de muncă. Este esențial ca guvernul și autoritățile responsabile să ia măsuri concertate pentru a aborda aceste provocări și a asigura dezvoltarea rapidă și eficientă a infrastructurii rutiere, atât de necesară pentru economia și mobilitatea țării.