Dacia, mașina sigur nesigură: cum ajung unele modele să ia doar o stea, iar altele să impresioneze cu 4 stele la testele EuroNCAP
Dacia, marca românească renumită pentru accesibilitatea și robustețea sa, împarte opiniile când vine vorba de siguranță. În testele EuroNCAP, programul european de evaluare a siguranței auto, modelele Dacia obțin rezultate variabile, de la un singur punct la unele mașini, până la scoruri mai solide, cum ar fi patru stele. Acest contrast ridică întrebări despre strategia de inginerie a brandului și despre direcția în care se îndreaptă Dacia pe fondul creșterii cerințelor de siguranță în industria auto europeană.
Evoluția Dacia în testele EuroNCAP: de la primele modele la controverse recente
Dacia și-a început aventura în testele EuroNCAP în 2005 cu modelul Logan, care a obținut trei stele, un scor acceptabil pentru acea perioadă. În anii care au urmat, Dacia a menținut aceste standarde, însă industria auto s-a schimbat rapid, iar așteptările privind siguranța au evoluat. În 2008, modelul Sandero a impresionat cu patru stele, cel mai bun rezultat înregistrat de un vehicul Dacia la testele EuroNCAP. Totuși, acest succes a rămas unic, deoarece, pe măsură ce cerințele de siguranță au devenit mai complexe, modelele Dacia au început să se situeze mai jos în clasamentele de siguranță.
În 2024, modelul Duster 3 a obținut trei stele în urma testelor EuroNCAP. Deși la capitolul protecția pasagerilor adulți și copii a înregistrat punctaje solide, absența unor sisteme de siguranță activă a limitat scorul general la trei stele. Această situație reflectă o tendință a mărcii de a investi în siguranța pasivă – caroserie rezistentă și airbaguri – dar de a exclude din varianta standard a mașinilor sisteme electronice de siguranță activă, cum ar fi frânarea automată de urgență sau menținerea benzii de rulare.
De ce modelele Dacia obțin scoruri variate?
Testele EuroNCAP evaluează autovehiculele pe baza a patru categorii majore: protecția pasagerilor adulți, protecția copiilor, protecția utilizatorilor vulnerabili (pietoni și bicicliști) și eficiența sistemelor de siguranță activă. În cazul Dacia, performanțele variază în funcție de model și de echiparea specifică a acestuia. De exemplu, protecția structurală a vehiculelor Dacia este adesea solidă, asigurând o bună siguranță pasivă, dar punctajele mai mici sunt obținute la capitolul siguranței active, o componentă care a cântărit din ce în ce mai mult în evaluările recente.
Modelele Dacia nu includ în echiparea standard sisteme de siguranță activă, precum frânarea automată de urgență sau avertizarea la părăsirea benzii. Aceste sisteme, în general disponibile ca dotări suplimentare, pot ridica semnificativ costurile vehiculelor. Dacia și-a păstrat poziția de a menține prețurile accesibile prin simplificarea echipamentelor, în ciuda cerințelor tot mai stricte din industria auto. Strategia brandului se concentrează pe funcționalitate și accesibilitate, însă această abordare vine cu costuri în ceea ce privește evaluările de siguranță, scrie Hotnews.
Standardele EuroNCAP: o provocare pentru Dacia
EuroNCAP (The European New Car Assessment Programme) evaluează siguranța autovehiculelor noi din 1997 și a devenit un reper pentru consumatorii europeni. La început, testele se concentrau în principal pe siguranța pasivă – cât de bine protejează vehiculele pasagerii în caz de impact. În 2016 și, mai recent, în 2020, EuroNCAP a revizuit sistemul de evaluare, adăugând o mai mare pondere sistemelor de siguranță activă în scorul general. Astfel, în prezent, peste 90% dintre autovehiculele testate obțin patru sau cinci stele, în timp ce Dacia continuă să se situeze la niveluri mai joase în acest clasament.
În 2021, Dacia a primit doar o stea la modelul electric Spring, iar modelul Jogger a fost evaluat tot la o stea în 2022. Aceste rezultate au generat controverse, mai ales că Spring a fost descris de EuroNCAP ca un vehicul ce ar avea „probleme serioase de siguranță.” În mod similar, Logan și Sandero Stepway au primit două stele în 2021, deoarece lipsa dotărilor de siguranță activă a afectat puternic scorul final. Totuși, aceste rezultate trebuie interpretate și prin prisma intenției mărcii de a oferi vehicule accesibile din punct de vedere financiar.
De-a lungul anilor, Dacia a avut rezultate variate la testele EuroNCAP:
- Logan (2005): Trei stele
- Sandero (2008): Patru stele
- Duster (2011): Trei stele
- Sandero (2013): Patru stele
- Logan MCV (2014): Trei stele
- Duster (2017): Trei stele
- Logan și Sandero Stepway (2021): Două stele
- Spring (2021): O stea
- Jogger (2022): O stea
- Duster (2024): Trei stele
Siguranța activă versus siguranța pasivă: care este mai importantă?
Pentru a înțelege diferențele dintre siguranța activă și pasivă, este important să știm că siguranța activă presupune acele sisteme care intră în funcțiune înainte de un posibil accident pentru a preveni impactul, cum ar fi frânarea automată, sistemul de menținere a benzii și monitorizarea unghiului mort. În schimb, siguranța pasivă include structura caroseriei, airbagurile și centurile de siguranță, elemente esențiale care protejează pasagerii în caz de accident.
Dacia a ales să se concentreze pe siguranța pasivă și să păstreze opționale sistemele de siguranță activă. Spre exemplu, Dacia Duster obține scoruri bune la protecția pasagerilor, însă absența tehnologiilor moderne de asistență la condus limitează scorul general la trei stele. În mod similar, Sandero și Logan s-au descurcat bine din punct de vedere structural, dar au pierdut puncte la capitolul siguranță activă, elemente tot mai relevante în evaluările EuroNCAP actuale.
EuroNCAP și impactul asupra consumatorilor: între încredere și confuzie
Organizația EuroNCAP și-a consolidat reputația prin testele de siguranță obiective, însă schimbările frecvente ale criteriilor de evaluare au adus și o anumită confuzie în rândul consumatorilor. De exemplu, o mașină care a obținut cinci stele în 2014 ar putea să nu ia mai mult de trei stele la testele actuale, deoarece standardele au devenit mult mai exigente. Acest lucru înseamnă că rezultatele EuroNCAP nu sunt întotdeauna ușor de comparat între ani, iar consumatorii trebuie să fie atenți la data testelor atunci când evaluează siguranța unui model.
Dacia, o marcă ce și-a construit imaginea pe „ingineria inteligentă”, a fost criticată de EuroNCAP pentru lipsa ambiției în îmbunătățirea echipamentelor de siguranță activă, fiind adesea acuzată că se axează prea mult pe costuri și mai puțin pe siguranța activă. Cu toate acestea, marca subliniază că filosofia sa rămâne una de a oferi un nivel de bază de siguranță, dar fără a adăuga sisteme costisitoare care ar împinge prețurile dincolo de bugetul publicului său țintă.
Între siguranță accesibilă și provocările modernizării
Strategia de „smart engineering” a Dacia este dublată de politica sa de prețuri accesibile. Deși aceasta aduce beneficii în ceea ce privește costul de achiziție, există un compromis semnificativ în materie de siguranță activă. Dacia continuă să își îmbunătățească structura mașinilor, oferind protecție pasivă ridicată pentru pasageri, dar lasă la latitudinea consumatorilor achiziționarea unor dotări suplimentare care să asigure și prevenirea accidentelor.
Pe termen lung, succesul acestei strategii depinde de modul în care consumatorii își prioritizează alegerile. Deși siguranța activă devine o prioritate pe piața auto globală, Dacia mizează pe funcționalitate și pe costuri reduse, acceptând o poziționare mai joasă în clasamentele EuroNCAP.
Dacia, o mașină sigur nesigură pentru consumatorul modern
Dacia continuă să fie o marcă accesibilă și robustă, dar provocările modernizării în ceea ce privește siguranța activă devin evidente în fiecare test EuroNCAP. Modelele sale sunt competitive prin prisma siguranței pasive și a construcției solide, însă lipsa dotărilor active avansate limitează scorurile obținute.
Astfel, pentru consumatorii care prioritizează accesibilitatea și nu consideră absolut necesare toate sistemele moderne de siguranță activă, Dacia poate fi o alegere potrivită. Însă, pentru cei care urmăresc cele mai recente progrese în siguranța auto, evaluările EuroNCAP sugerează că există alte opțiuni pe piață.