Cum sunt manipulați copiii de giganții dulciurilor la raft. Așa ajung dependenți, obezi și cu deficiențe de atenție

de: Alexandru Puiu
02 05. 2024

Într-o lume în care obiceiurile alimentare sănătoase sunt esențiale pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor, industria alimentară continuă să fie criticată pentru strategiile de marketing orientate către cei mici.

Companii renumite sunt acuzate că folosesc ambalaje atractive, colorate și personaje de desene animate pentru a-i atrage pe copii către produse bogate în zahăr, grăsimi și sare. Grupul de campanie Bite Back, parte a imperiului culinar al celebrului chef Jamie Oliver, a desfășurat o analiză îngrijorătoare asupra produselor alimentare destinate copiilor comercializate în Marea Britanie, conform The Guardian.

Strategii de marketing ce vizează copiii

Conform studiului realizat de Action on Salt de la Queen Mary University of London, 78% din produsele analizate au fost considerate nesănătoase din cauza conținutului ridicat de zahăr, grăsimi sau sare. Mai mult, 67% dintre produsele care aveau ambalaje cu personaje animate au fost catalogate ca fiind nesănătoase, iar 80% dintre acestea utilizau culori vii și modele atractive pentru a capta atenția copiilor.

Bite Back a identificat produse de la companii precum Kinder Surprise, M&Ms, Randoms și Monster Munch Giants, acuzându-le că „se ascund în spatele ambalajelor colorate, atrăgătoare pentru copii, în timp ce produsele lor sunt pline de zahăr și grăsimi”.

Reacții și măsuri propuse

Jamie Oliver a criticat aceste practici, subliniind că „fie că este vorba despre personaje amuzante, imagini vii sau forme noi și interesante, aceste companii știutoare aleg aceste elemente pentru că știu că vor captura mințile tinere”. Această tactică este văzută ca o altă metodă prin care companiile bombardează copiii cu junk food nesănătos.

Grupul Bite Back a prezentat aceste dovezi în cadrul unei anchete a Camerei Lorzilor din Marea Britanie despre alimentele ultraprocesate, dieta și obezitatea. În acest context, Bite Back a cerut miniștrilor să „introducă noi reglementări pentru a restricționa aceste tactici sinistre ale giganților alimentari de junk food, deoarece ne îndreptăm spre o criză de sănătate prevenibilă”.

Reacții ale industriei și guvernului

Companiile vizate, inclusiv Mondelēz International și Ferrero, au respins aceste acuzații, susținând că sunt producători responsabili și că produsele lor sunt comercializate ca tratamente ocazionale pentru adulți și părinți, nu pentru copii. De asemenea, Departamentul de Sănătate și Îngrijire Socială din Marea Britanie a subliniat succesul programelor sale de reducere a zahărului și a impozitelor pe băuturile răcoritoare, măsuri care au condus la scăderea semnificativă a nivelului de zahăr în produsele alimentare.

Campaniile de sensibilizare și propunerile de noi reglementări subliniază nevoia urgentă de a proteja sănătatea copiilor în fața strategiilor de marketing agresive ale industriei alimentare. Este esențial ca părinții, educatorii și responsabilii politici să colaboreze pentru a asigura un mediu în care copiii să poată face alegeri alimentare sănătoase, liberi de influența manipulatoare a marketingului