Cum ne dăm seama care sunt știrile false și cum ne ferim de dezinformare, conform cercetătorilor

de: Ozana Mazilu
08 05. 2024

Știrile false și dezinformarea reprezintă o amenințare tot mai mare în era digitală în care trăim. Acestea pot fi propagate rapid și eficient pe platformele de socializare și în mediul online, ajungând la un public larg într-un timp foarte scurt.

Ce sunt știrile false

Dezinformarea poate fi întâlnită în diverse domenii, inclusiv politică, sănătate, știință și cultură, și poate avea consecințe serioase asupra societății și a indivizilor. Astfel de știri false pot afecta opinii, decizii și chiar pot contribui la polarizarea și divizarea comunităților. Este crucial să fim conștienți de acest fenomen și să dezvoltăm abilități critice de analiză a informațiilor pentru a ne proteja de dezinformare și manipulare.

Un nou studiu sugerează că, pentru a deveni mai buni în detectarea știrilor false, ar trebui să ne prefacem că suntem creatorii acestora. Jocul numit Bad News, dezvoltat de platforma media olandeză DROG și oamenii de știință de la Universitatea Cambridge, are ca scop “vaccinarea” publicului împotriva dezinformării.

Prin preluarea rolului de creatori de știri false, cu scopul de a acumula cât mai mulți urmăritori și credibilitate nejustificată, jucătorii sunt expuși strategiilor reale de știri false, cum ar fi polarizarea politică, răspândirea teoriilor conspirației și impersonalizarea altora.

Cum a decurs studiul

Studiul, care a implicat 516 elevi de liceu din Suedia, cu vârste între 16 și 19 ani, a arătat că jocul a avut un impact pozitiv asupra abilității lor de a identifica tehnicile manipulative în postările de pe rețelele sociale și de a distinge între știrile de încredere și cele înșelătoare. Elevii care au jucat Bad News și-au îmbunătățit capacitatea de a identifica conținutul manipulativ și au fost mai buni în a explica cum pot detecta dezinformarea prezentată.

Cu toate acestea, autorii studiului subliniază că există unele limitări, cum ar fi faptul că studiul a fost efectuat doar pe elevi dintr-o singură țară și a testat doar capacitatea lor de a detecta dezinformarea într-o postare pe rețelele sociale. Studii viitoare ar trebui să investigheze impactul jocului în alte contexte și asupra evaluării credibilității unui articol de știri complet.

Aceasta este o etapă importantă pentru dotarea tinerilor cu instrumentele necesare pentru a naviga într-o lume plină de dezinformare.