Cum mărești autonomia mașinilor electrice. Soluția simplă la o problemă complicată te-ar putea convinge să-ți cumperi una

de: Alexandru Puiu
12 01. 2024

Cea mai mare problemă a mașinilor electrice ține de autonomie. Mulți șoferi nu își cumpără una din cauza unei infrastructuri extinse de încărcare sau a timpului de necesar pentru a-ți duce acumulatorul de la 1 la 80% sau 100%. Toate aceste aspecte țin însă de autonomie, de timpul pe care îl poți petrece departe de priză, numărul de kilometri pe care îi poți parcurge între încărcări.

Dacă infrastructura de încărcare nu se poate remedia peste noapte, iar bateriile revoluționare mai întârzie un pic, producătorii au început să-și de seama cum pot mări autonomia fără eforturi tehnice fabuloase. Giganții caută soluții creative pentru a diminua greutatea mașinilor. Nu de alta, dar cu cât o mașină electrică are mai puțin de cărat, cu atât poate parcurge distanțe mai lungi. Mai mult decât atât, un spațiu suplimentar câștigat în caroserie poate fi folosit pentru baterii suplimentare, dar asta e altă discuție. Important este să avem mașini mai ușoare, aceasta este concluzia unei analize publicate de BBC.

Citește și: Cine face legea pe piața de mașini electrice, cine are cea mai bună ofertă. Tesla versus BYD și Volkswagen

Mașini mai ușoare, autonomie sporită

Indiferent care este opinia ta pe subiect, cât de greu se produc bateriile pentru mașini electrice și, mai ales, ce se întâmplă cu acei acumulatori după ce li s-a diminuat semnificativ randamentul, cel puțin pe termen mediu, adopția la scară largă a acestui tip de autoturisme ar putea limita încălzirea globală. Mulți refuză însă să facă vreun pas în această direcție de autovehiculele cu motoare pe combustie internă, diesel sau benzină.

Printre motivele pentru care rata de adopție a mașinilor electrice nu este atât de rapidă pe cât s-ar fi așteptat experții în domeniu, se numără prețul, infrastructura de încărcare, dar mai ales distanța pe care o acestea o pot parcurge. ”Anxietatea legată de autonomie” este o formulare care a devenit standard în industrie pentru a defini sentimentul care îi încearcă pe ci ce fug de electrice.

Șoferii doresc să poată încărca și să plece în același timp în care este nevoie pentru a umple un rezervor cu benzină sau motorină și doresc același kilometraj per încărcare a bateriei, potrivit lui Achyut Jajoo, vicepreședinte senior și director general pentru producție și automobile la firma de software de gestionare a relațiilor cu clienții Salesforce, care a chestionat recent 2.000 de șoferi cu privire la preferințele consumatorilor, conform Economedia.ro.

Citește și: Mai bine de un milion de mașini Tesla au fost rechemate la fabrică. Ce problemă gravă au

Soluția de la CES 2024 pentru mașini electrice cu autonomie mai mare

La târgul de tehnologie de la Las Vegas din aceste zile, tot mai mulți producători de baterii sunt de părere că cea mai rapidă soluție pentru a spori distanța departe de priză a mașinilor electrice ține de greutate redusă. “Fiecare gram de reducere a greutății îmbunătățește autonomia”, spune Andrew Poliak, director de tehnologie din SUA al Panasonic Automotive.

“În cazul vehiculelor electrice, folosind tehnologia noastră de reducere a greutății, cum ar fi tehnologiile de reducere a cablajelor și a pieselor care țin firele la locul lor, precum și progresele noastre tehnologice în ceea ce privește amplificatoarele și algoritmii care sunt folosiți pentru a face ca sistemul audio să sune bine, punem toate acestea la bătaie pentru a aduce un sistem audio foarte frumos, reducând în același timp, de fapt, cantitatea de energie consumată”, spune el.

Conform datelor confirmate de oficialul Panasonic, compania a reușit să reducă cu 30 – 60% greutatea difuzoarelor și a sistemului audio, reducând în același timp cu până la 60% cantitatea de energie necesară, fără compromisuri în ceea ce privește performanța. În plus, cele mai noi baterii ale gigantului au capacitatea de a se încărca mai repede și sunt mai puțin susceptibile la deteriorarea cauzată de căldură în urma încărcării rapide.

“Atunci când adăugați greutate la vehicul, înseamnă că aveți nevoie de o baterie mai mare pentru a atinge aceeași autonomie”, spune Chris Martin. “Are un efect în cascadă din cauza vulnerabilității bateriilor litiu-ion. Dacă puteți elimina această vulnerabilitate, puteți reduce greutatea vehiculului și puteți plasa bateriile în locații noi. Dacă ați dori să păstrați vehiculul în același mod, ați putea, teoretic, să scoateți o parte din structura de impact care protejează doar bateria – nu și oamenii – și să puneți mai multă baterie.”, a atras atenția purtătorul de cuvânt al Honda la CES 2024.