Cel mai dificil aeroport din lume unde doar 50 de piloți pot ateriza și decola: ce face special Aeroportul Paro din Bhutan

de: Cojocaru Cristian
17 09. 2024
Aeroportul Paro din Bhutan reprezintă o adevărată provocare pentru orice pilot profesionist. În imagine, se poate observa una dintre aterizările dificile, dar reușite, pe pista acestuia. (Foto: Captura YouTube)

Aeroportul Internațional Paro din Bhutan este considerat unul dintre cele mai dificile aeroporturi din lume, unde doar aproximativ 50 de piloți sunt calificați să aterizeze și să decoleze. Localizat între două vârfuri muntoase de 5.500 de metri, aterizarea pe pista de 2.264 de metri necesită abilități de pilotaj excepționale și o cunoaștere profundă a terenului.

Provocările unice ale aeroportului

Paro este un aeroport de categoria C, ceea ce înseamnă că piloții trebuie să fie instruiți special pentru a manevra aeronavele manual, fără radar. Într-o aterizare tipică, piloții pot vedea pista doar în ultimele momente, când fac o manevră bruscă pentru a se încadra corect. Dificultățile crescute sunt cauzate de altitudinea mare a aeroportului, situat la 2.250 de metri deasupra nivelului mării, și de condițiile meteorologice dificile, în special vânturile puternice din după-amiezele călduroase.

Pentru a asigura siguranța, majoritatea zborurilor aterizează înainte de amiază, când condițiile sunt mai calme. În plus, nu există zboruri nocturne din cauza lipsei de echipament radar, iar sezonul musonic adaugă alte provocări, cu ploi torențiale și furtuni violente, în special între iunie și august.

Aeroportul Paro este clasificat ca fiind de categoria C, ceea ce impune piloților o pregătire specializată pentru a controla aeronavele în condiții atât de dificile. (Foto: Shutterstock)

Importanța cunoașterii locale

Capitanul Chimi Dorji, unul dintre piloții veterani de la Druk Air, explică faptul că aterizarea la Paro nu este periculoasă, dar este extrem de dificilă din punct de vedere tehnic. Piloții trebuie să fie perfect familiarizați cu peisajul și să știe exact când condițiile devin nesigure pentru zbor. Piloții sunt antrenați să opereze în toate sezoanele, iar zborurile sunt deseori anulate dacă vremea sau terenul reprezintă un risc.

Paro nu este accesibil pentru avioanele de mari dimensiuni, ceea ce contribuie la atracția acestui aeroport printre pasionații de aviație. Avioanele mai mici, cum ar fi Airbus A319, sunt cele care pot opera pe pista scurtă și în condițiile montane dificile.

Aeroportul Paro din Bhutan este situat într-o zonă dificilă, iar aterizările și decolările reprezintă o adevărată provocare pentru piloți. (Foto: Gettyimages)

Evoluția aviației în Bhutan

Industria aviației din Bhutan este relativ tânără, cu Druk Air fiind fondată în 1981. În ciuda resurselor limitate, Bhutan a început să investească în extinderea capacității aviației naționale, cu planuri de construire a unui nou aeroport în Gelephu, o zonă mai plată, aproape de granița cu India. Acest aeroport ar putea permite zboruri internaționale din America de Nord și Europa, deschizând noi rute pentru vizitatorii din toată lumea.

Vezi și: Care este cel mai sigur loc într-un avion? Ce spun experții în aviație

În prezent, Bhutan are doar câteva zeci de piloți calificați pentru a zbura pe aceste trasee montane dificile, dar numărul acestora este așteptat să crească în viitorul apropiat.