Cea mai nouă lovitură pentru mașinile electrice, dovada vulnerabilităților cu care vin la pachet. O să fie greu să le mai cumperi

de: Alexandru Puiu
25 09. 2024

Industria mașinilor electrice din Europa se confruntă cu o provocare majoră, în special pe piața leasing-ului, modelul de achiziție care a susținut în mare măsură dezvoltarea acestui sector. În ultimii ani, costurile de leasing pentru vehiculele electrice (EV) au crescut considerabil, iar scăderea valorii de revânzare a acestora le face din ce în ce mai puțin atractive pentru consumatori și companiile de leasing. Într-o analiză realizată de Reuters, se arată că acest trend ar putea afecta serios accesibilitatea și adoptarea mașinilor electrice în Europa, inclusiv în România.

Creșterea costurilor de leasing și scăderea valorii de revânzare

Începând cu 2021, prețurile de leasing pentru mașinile electrice au crescut semnificativ, reflectând incertitudinile legate de valoarea de revânzare a acestor vehicule. Dacă în august 2021, pentru un autoturism electric de 45.000 de euro rata de leasing era de aproximativ 284 de euro, acum aceeași rată a ajuns la 621 de euro pe lună. Prin comparație, leasing-ul pentru un vehicul cu motor pe benzină sau motorină a crescut doar marginal, ajungând la 468 de euro pe lună, în aceeași perioadă.

Această majorare a prețurilor de leasing este cauzată, în mare parte, de scăderea rapidă a valorii de revânzare a mașinilor electrice second-hand. În țări precum Germania, valoarea acestor vehicule a scăzut cu 24% față de 2019, iar în Marea Britanie cu 30%. În contrast, modelele pe benzină și motorină au înregistrat o creștere a valorii de revânzare cu aproximativ 15%. Acest lucru face ca firmele de leasing să suporte pierderi mari la finalul contractelor, atunci când încearcă să revândă vehiculele electrice.

Scăderea cererii pentru vehicule electrice

Aceste probleme au un impact direct asupra vânzărilor de mașini electrice. Statisticile din prima jumătate a anului 2024 arată că vânzările de vehicule electrice au scăzut cu 16% în unele țări europene, în mare parte din cauza eliminării subvențiilor guvernamentale. De asemenea, cota de piață a mașinilor electrice noi în UE a coborât la 14% în primele șase luni ale anului, ceea ce arată că consumatorii devin tot mai reticenți în fața acestor vehicule, din cauza prețurilor tot mai mari și a incertitudinilor legate de costurile pe termen lung.

Un alt factor care contribuie la scăderea cererii este preocuparea față de durata de viață a bateriilor și de numărul insuficient de stații de încărcare. Aceste aspecte creează o incertitudine pe piață, care afectează atât încrederea cumpărătorilor, cât și pe cea a companiilor de leasing.

Impactul asupra companiilor de leasing și producătorilor auto

Companiile de leasing joacă un rol esențial în piața auto europeană, acoperind 60% din vânzările de vehicule noi și până la 80% în cazul celor electrice. Creșterea costurilor de leasing și scăderea valorii de revânzare afectează direct aceste companii. Hertz, de exemplu, a raportat deprecieri de 150 de milioane de dolari în privința flotei sale de 20.000 de vehicule electrice, iar Sixt a înregistrat încasări cu 44 de milioane de dolari mai mici în 2023. Companii precum Arval, parte din BNP Paribas, au resimțit impactul într-o măsură mai mică, având o pondere redusă a EV-urilor în portofoliu.

Pentru a combate aceste pierderi, unii producători auto au început să ofere compensații companiilor de leasing, încercând să facă vehiculele electrice mai accesibile. Cu toate acestea, măsurile nu au fost suficiente pentru a acoperi complet riscurile financiare, iar prețurile de leasing continuă să crească.

Presiuni din partea autorităților și viitorul incert al mașinilor electrice

Un alt element de presiune pentru piața vehiculelor electrice este reprezentat de autoritățile de reglementare, care insistă asupra accelerării tranziției către vehicule electrice. Unele companii de leasing avertizează că ar putea să nu mai ofere mașini electrice în oferta lor, dacă presiunile din partea guvernelor continuă fără a fi susținute de măsuri care să le protejeze afacerile de pierderi financiare semnificative.

Directorul general al Ayvens, una dintre cele mai mari companii de leasing din Europa, a declarat că investitorii ar putea să se retragă dacă reglementările devin prea restrictive. Aceasta ar putea avea un impact major asupra pieței auto din Europa, reducând disponibilitatea mașinilor electrice și împiedicând creșterea lor pe termen lung.

Mașinile electrice, care au fost văzute drept soluția viitorului în transportul sustenabil, se confruntă cu provocări majore pe piața europeană. Creșterea costurilor de leasing, scăderea valorii de revânzare și presiunile autorităților asupra companiilor de leasing pun în pericol viitorul acestui segment. Dacă aceste probleme nu vor fi rezolvate, este posibil ca mașinile electrice să devină din ce în ce mai greu de achiziționat, atât pentru consumatori, cât și pentru companii.