Cea mai bună țară din Europa ca să-ți cumperi o mașină electrică, cu cele mai mari subvenții. România era în fruntea clasamentului, dar ”ne-am dus în cap”

de: Alexandru Puiu
22 05. 2024

România a fost, până recent, campioana europeană a stimulentelor pentru achiziția de vehicule electrice, însă situația s-a schimbat semnificativ. Deși mulți europeni visau la o mașină electrică accesibilă și eficientă, deciziile recente ale marilor producători auto și ale guvernelor europene arată că acest vis devine tot mai dificil de realizat.

România: liderul pierdut al subvențiilor pentru mașini electrice

Conform unui studiu realizat de Leasing Options din Marea Britanie, România a oferit cele mai mari subvenții pentru achiziția de vehicule electrice în Europa, cu o medie de 11.375 euro per achiziție, în perioada 2020-2023. Această generozitate a plasat România pe primul loc în clasamentul țărilor europene care oferă cele mai multe stimulente pentru trecerea la vehicule electrice. Alte țări care oferă subvenții substanțiale includ Cipru, Franța și Croația, dar România a fost liderul detașat.

Cu toate acestea, începând din acest an, valoarea subvențiilor a fost drastic redusă. În cadrul programului Rabla Plus, valoarea ecotichetului pentru un autovehicul electric a fost redusă de la 51.000 lei la 25.000 lei, ceea ce înseamnă o scădere semnificativă a sprijinului financiar oferit consumatorilor. În plus, pentru achiziționarea unui autovehicul electric hibrid, valoarea ecotichetului a fost stabilită la 13.000 lei. Aceste măsuri au redus considerabil atractivitatea programului Rabla Plus și au afectat planurile multor potențiali cumpărători.

Contextul european: măsuri și disparități

În Europa, avantajele fiscale și stimulentele pentru vehiculele electrice diferă foarte mult de la o țară la alta. Toate statele membre ale UE oferă anumite forme de beneficii fiscale pentru achiziția și deținerea vehiculelor electrice, dar există o mare disparitate între sistemele naționale. În plus, doar 17 state membre oferă avantaje fiscale pentru mașinile electrice ale companiilor, iar în șase state membre nu există stimulente la achiziție, inclusiv în Belgia, Bulgaria și Danemarca.

Un raport al Asociației Europene a Constructorilor de Automobile (ACEA) a evidențiat că 22 de state membre ale UE nu ofereau stimulente pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare, iar aproape o treime nu ofereau stimulente pentru achiziția de vehicule comerciale electrice. De asemenea, trei state membre, Estonia, Ungaria și Țările de Jos, nu ofereau niciun beneficiu fiscal pentru vehiculele electrice.

Impactul deciziilor recente ale marilor producători auto

În contextul acestei variații în stimulentele oferite de statele europene, producătorii auto europeni, precum Volkswagen și Renault, se confruntă cu dificultăți în a produce vehicule electrice accesibile. Recent, Volkswagen a renunțat la discuțiile cu Renault pentru dezvoltarea unui model electric accesibil al Twingo. Aceste negocieri, care au durat luni de zile, ar fi permis ambelor companii să reducă costurile de producție și să concureze mai eficient cu producătorii chinezi de vehicule electrice.

Renault va continua dezvoltarea Twingo electric fără parteneriatul cu Volkswagen, însă această decizie reflectă o problemă mai gravă: incapacitatea producătorilor auto europeni de a concura cu vehiculele electrice ieftine produse în China. Producătorii chinezi, precum BYD, au redus semnificativ timpul necesar pentru dezvoltarea de noi modele, ceea ce le permite să introducă vehicule pe piață mult mai rapid și la prețuri mai mici.

Deciziile guvernelor europene: un impact major asupra pieței

Pe lângă dificultățile întâmpinate de producători, deciziile recente ale guvernelor europene au avut un impact major asupra pieței vehiculelor electrice. De exemplu, Germania a anulat peste noapte discountul guvernamental de 4.500 de euro pentru mașinile electrice noi în decembrie 2023. Inițial, subvențiile pentru achiziționarea de vehicule electrice erau menite să se acorde până la finalul lui 2024. Totuși, subvenția pentru vehiculele electrice a expirat pentru întreprinderi începând cu 1 septembrie 2023 și s-a limitat doar la persoanele fizice.

În Franța, guvernul a limitat bonusurile pentru mașinile electrice fabricate în afara Europei, începând cu 15 decembrie 2023. Aceasta a însemnat că modele precum Dacia Spring și Tesla Model 3, fabricate în China, nu mai sunt eligibile pentru subvenții. Aceste măsuri au fost luate pentru a sprijini producția europeană, dar au avut ca efect creșterea prețurilor pentru consumatori.

Sursa: Economedia.ro

Diferențe între țări și provocările industriei auto

Situația stimulentelor pentru vehiculele electrice variază semnificativ între țările europene. De exemplu, în Austria, există deduceri și scutiri de TVA pentru vehiculele cu emisii zero, scutiri de la taxa de proprietate și un stimulent fiscal pentru investiții de 15% din prețul de achiziție. În Grecia, există o reducere a taxei de înmatriculare pentru vehiculele electrice și stimulente pentru casarea vehiculelor vechi. În schimb, în Danemarca și Finlanda, beneficiile fiscale sunt mult mai limitate.

Companiile auto europene se confruntă cu provocări semnificative în a concura cu producătorii chinezi, care au redus perioada de dezvoltare pentru noile vehicule la o medie de 2,5 ani, aproximativ jumătate din cât au nevoie în mod obișnuit companiile auto europene. Acest avans tehnologic și de producție le permite să ofere vehicule la prețuri mult mai competitive.

Perspectivele viitoare și concluzii

Deși România a fost un lider în oferirea de stimulente pentru achiziția de vehicule electrice, reducerea recentă a subvențiilor a diminuat considerabil acest avantaj. În același timp, disparitățile în politicile de stimulare a vehiculelor electrice în întreaga Europă și dificultățile întâmpinate de producătorii auto europeni sugerează că visul unei mașini electrice ieftine și bune este tot mai dificil de realizat.

Pe măsură ce Europa se străduiește să țină pasul cu avansurile rapide ale producătorilor chinezi, consumatorii europeni se confruntă cu provocări semnificative în accesarea vehiculelor electrice accesibile. Viitorul mobilității electrice în Europa va depinde în mare măsură de capacitatea statelor membre de a armoniza și de a extinde stimulentele oferite, precum și de inovația și adaptabilitatea producătorilor auto europeni.

În concluzie, deși România a fost în fruntea clasamentului european al stimulentelor pentru vehiculele electrice, reducerea acestora și provocările industriei auto europene subliniază necesitatea unor politici mai coerente și a unei susțineri mai puternice pentru a asigura tranziția către mobilitatea electrică. Numai prin eforturi concertate la nivel național și european, visul unei mașini electrice accesibile și eficiente poate deveni realitate pentru toți europenii, conform Economedia.ro.