Ce se întâmplă dacă folosești anvelope de iarnă și de vară în același timp. Detaliu pe care puțini șoferi îl cunosc din Codul Rutier
Pentru mulți șoferi din România, trecerea de la un sezon la altul poate aduce o cheltuială semnificativă legată de schimbarea anvelopelor. Pe drumuri acoperite cu zăpadă și gheață sunt necesare anvelopele de iarnă, în timp ce vara sunt recomandate cele de vară pentru o aderență optimă. Dar cât de legal și de sigur este să folosești anvelope de vară și de iarnă simultan, fără a le schimba complet la fiecare sezon?
Această întrebare este foarte comună în rândul șoferilor care vor să evite deranjul și costurile de a înlocui toate cele patru anvelope de fiecare dată când se schimbă vremea. Deși unii aleg anvelopele all-season, specialiștii atrag atenția că acestea nu sunt nici pe departe cele mai eficiente soluții întrucât compromit siguranța în ambele sezoane. Totuși, ce se întâmplă dacă folosești două anvelope de vară și două de iarnă încent?
Aspecte legale privind anvelopele mixte
Codul Rutier din România nu interzice în mod explicit montarea de anvelope diferite în același timp pe un vehicul. Legea stabilește doar că vehiculul trebuie echipat cu anvelope de iarnă când circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără a specifica ce tipuri de anvelope sunt permise pe restul drumului sau în alte condiții. Aceasta înseamnă că, din punct de vedere legal, utilizarea concomitentă a anvelopelor de iarnă și de vară este permisă.
Cu toate acestea, riscurile asociate acestei practici sunt evidente. Anvelopele de vară și de iarnă sunt concepute diferit, și au proprietăți de aderență distincte în funcție de temperatură. Robert Marin, un mecanic auto intervievat de ProMotor, a explicat că, de exemplu, dacă ai cauciucuri de vară pe față și anvelope de iarnă pe spate, comportamentul mașinii va fi extrem de imprevizibil. Pe timp cald, aderența va fi bună pe față, dar redusă pe spate, iar în sezonul rece situația se inversează, ceea ce poate duce rapid la pierderea controlului în cazul unei manevre de urgență sau pe drumuri alunecoase.
Recomandările specialiștilor
Deși nu este ilegal, specialiștii recomandă ferm să nu folosești anvelope de iarnă și de vară simultan pe același vehicul. Aderența este unul dintre factorii cheie pentru siguranța în trafic, iar folosirea unor anvelope mixte poate duce la o distribuție neuniformă a tracțiunii, ceea ce poate face vehiculul să devină instabil în anumite condiții.
Anvelopele de iarnă sunt fabricate dintr-un cauciuc mai moale care menține aderența la temperaturi scăzute. În schimb, anvelopele de vară sunt create pentru a fi eficiente la temperaturi ridicate, peste 10-15 grade Celsius, devenind mai rigide pe timp de iarnă și pierzând astfel capacitatea de a menține aderența pe drumurile reci și alunecoase.
Pe scurt, indiferent de costuri sau de deranjul suplimentar, este indicat ca toate cele patru anvelope ale mașinii să fie de același tip, fie de iarnă în sezonul rece, fie de vară în sezonul cald. Aceasta nu doar că îți va oferi siguranță în trafic, dar va contribui și la o uzură uniformă a anvelopelor, prelungindu-le astfel durata de viață.