Cât muncești în România ca să-ți permiți o mașină second hand. De câte salarii au nevoie românii, dar nemții sau portughezii pentru un Passat sau BMW Seria 3

de: Alexandru Puiu
12 09. 2024

Achiziționarea unei mașini second-hand poate fi o provocare financiară pentru mulți șoferi din România și din alte țări europene.

Un studiu realizat de carVertical arată că românii trebuie să muncească mai mult de un an pentru a-și permite o astfel de mașină, mult peste media europeană. În comparație, locuitorii din țări precum Germania sau Finlanda își permit să cumpere o mașină rulată mult mai rapid datorită puterii de cumpărare mai mari și salariilor medii nete semnificativ mai mari.

Câte luni trebuie să muncească un român pentru o mașină rulată

România ocupă locul doi în clasamentul studiului carVertical, șoferii din această țară fiind nevoiți să muncească în medie 15,4 luni pentru a-și cumpăra o mașină second-hand de clasă medie. Acest lucru înseamnă că, pentru un român cu un salariu mediu de 832 de euro, achiziția unei mașini rulate care costă aproximativ 12.800 de euro reprezintă un efort financiar semnificativ.

În cazul modelelor mai scumpe, cum ar fi Volkswagen Passat sau BMW Seria 3, timpul de muncă necesar crește considerabil. Prețul mediu al unui Passat este de 18.500 de euro, ceea ce înseamnă că românii ar trebui să economisească venitul pe 22,2 luni pentru a-l achiziționa. Pentru un BMW Seria 3, care costă aproximativ 25.500 de euro, ar fi necesare 30,6 luni de muncă.

Cum stau alte țări europene în comparație cu România

Studiul realizat de carVertical include și alte țări din Europa, evidențiind diferențele mari în puterea de cumpărare și accesibilitatea mașinilor second-hand. Portugalia este țara în care șoferii trebuie să muncească cel mai mult pentru o mașină rulată, respectiv 22,4 luni. De asemenea, șoferii sârbi ocupă locul trei, cu 14,7 luni necesare pentru a-și permite o mașină.

În contrast, Finlanda este țara unde este nevoie de cel mai puțin timp pentru a achiziționa un vehicul second-hand, doar 2,7 luni. Germanii, cu un salariu mediu net de aproximativ 3.000 de euro, trebuie să muncească 6 luni pentru a cumpăra o mașină rulată de clasă medie, iar elvețienii, care beneficiază de salariul mediu cel mai mare din Europa (6.377 de euro), au nevoie de doar 6,1 luni.

Variațiile prețurilor și salariilor în Europa

Prețurile mașinilor second-hand variază considerabil de la o țară la alta. De exemplu, în Elveția, prețul mediu al unei mașini second-hand este aproape de 39.000 de euro, în timp ce în Ucraina, una dintre cele mai ieftine piețe, o mașină rulată costă în jur de 5.000 de euro. Salariul mediu din aceste țări reflectă în mare măsură aceste diferențe: în Ucraina, salariul mediu este de doar 394 de euro, comparativ cu 2.900 de euro în Finlanda.

În Austria, prețul mediu pentru o mașină rulată este de 28.500 de euro, dar salariul mediu net de 2.600 de euro face ca achiziția unei mașini să fie mai accesibilă. Pe de altă parte, portughezii, cu un salariu mediu net sub 1.100 de euro, trebuie să economisească mult mai mult pentru a-și permite o mașină, deși prețul mediu al acestora este mai scăzut decât în Austria.

Piața mașinilor second-hand dă semne de stabilitate

Potrivit lui Matas Buzelis, expert auto la carVertical, piața mașinilor second-hand începe să-și revină după o perioadă de stagnare cauzată de lipsa de vehicule noi. În prezent, oferta de mașini second-hand a crescut, iar prețurile încep să scadă ușor, ceea ce ar putea facilita achizițiile în viitor. Acest lucru este încurajator pentru șoferii din întreaga Europă, inclusiv pentru cei din România, care așteaptă oportunități mai bune pe piața auto second-hand.

În concluzie, dacă ești în căutarea unei mașini second-hand, este esențial să îți evaluezi bugetul în funcție de salariul mediu din țara ta și să fii conștient de diferențele majore de preț și putere de cumpărare între statele europene.