Agresiunea în școli: Peste 70% dintre elevi, victime ale bullying-ului
Un studiu recent, realizat de Ministerul Educației și Poliția Română, scoate la lumină realitatea dureroasă a agresiunii din școlile românești: peste 70% dintre elevi au fost agresați de colegii lor. Fenomenul bullying-ului s-a transformat în ceva aproape normal, iar acest lucru are efecte dezastruoase asupra dezvoltării emoționale a copiilor. Majoritatea agresorilor solicită bani, obiecte de valoare sau sunt pur și simplu în căutare de conflict, în timp ce profesorii asistă pasiv. Îngrijorător este că, în 90% dintre cazuri, agresorii au fost și ei victime ale bullying-ului, perpetuând astfel un ciclu de violență.
Realitatea sumbră din școli: tinerii se confruntă cu abuzuri frecvente
Conform studiului, agresiunile nu sunt incidente izolate. Aproximativ 10.776 de elevi, 6.657 de profesori și 12.209 de părinți din 537 de școli au participat la acest sondaj, desfășurat în februarie-martie 2024, iar rezultatele reflectă o realitate sumbră. Majoritatea cazurilor de bullying se petrec sub privirile celorlalți elevi care, de multe ori, încurajează violențele, filmează scenele și le distribuie pe rețelele sociale. Bullying-ul și violența verbală au devenit aproape obișnuite în școli, fără ca profesorii să intervină eficient pentru a stopa fenomenul.
Psihologul Radu Leca explică că, în contextul actual, influența mediului online a făcut ca bullying-ul să capete noi forme. Copiii aplică în realitate tehnicile învățate online, iar efectele asupra victimelor sunt devastatoare.
„Mii de copii sunt lăsați fără bani de mâncare, fără telefoane mobile, fără resursele care le-ar permite să se joace sau să comunice”, declară psihologul, accentuând nevoia de terapie pentru victimele acestor agresiuni.
Totodată, fenomenul este agravat de o atitudine pasivă din partea cadrelor didactice, care nu se implică activ în prevenirea și combaterea violenței. Leca sugerează că lipsa de implicare a profesorilor reflectă frica acestora față de schimbare, mai ales într-un sistem educațional care nu se mai aseamănă cu cel din anii trecuți.
Responsabilitatea dascălilor și riscurile legale pentru neimplicare
Profesorii, chiar dacă aleg să ignore incidentele de violență din școli, au o obligație legală de a interveni. Legea 272 le impune acestora să informeze autoritățile în caz de abuz, iar neglijarea acestei îndatoriri poate duce la consecințe disciplinare și chiar penale. Comisarul-șef Alexandru Leuțu-Cotroceanu, de la Direcția Siguranța Școlară a IGPR, subliniază că, în caz de neimplicare, profesorii pot fi acuzați de abuz sau neglijență în serviciu.
„Este vorba despre responsabilitatea profesorilor de a veghea asupra siguranței elevilor. Să predai materia și să te consideri detașat de această problemă este o abordare greșită”, punctează comisarul.
Pe de altă parte, mulți dascăli sunt copleșiți de numeroasele responsabilități și, din cauza lipsei de sprijin, evită să ia măsuri împotriva bullying-ului. Psihologul Leca remarcă faptul că profesorii din România sunt, adesea, demotivați și suprasolicitați, iar adăugarea responsabilităților de combatere a violenței le-ar accentua starea de epuizare. În acest context, expertul sugerează crearea unor structuri mai eficiente de sprijin, precum o „poliție a spațiului online” care să supravegheze și să controleze impactul mediului digital asupra elevilor.
Campania „Tăcerea e tot violență”: un pas înainte pentru conștientizare
În fața acestei crize, Inspectoratul General al Poliției Române a lansat campania „Tăcerea e tot violență. Vocea ta e soluția”, desfășurată pe parcursul anului școlar 2024-2025. Scopul campaniei este de a crește conștientizarea în rândul elevilor, părinților și profesorilor cu privire la efectele devastatoare ale bullying-ului și violenței. Programul are ca obiective prevenirea victimizării minorilor și combaterea infracționalității în mediul școlar, punând accent pe colaborarea dintre școală și societate.
Comisarul Leuțu-Cotroceanu subliniază importanța acestei inițiative: „Campania noastră își propune să educe elevii despre importanța siguranței în școli și să-i informeze despre consecințele agresiunii asupra dezvoltării psihologice”. Totodată, el încurajează cadrele didactice să devină mai active în prevenirea bullying-ului și violenței, îndemnându-le să se implice în educarea tinerilor și să își asume responsabilitățile morale care le revin.
Această campanie reprezintă un prim pas către un mediu școlar mai sigur, dar e nevoie de eforturi constante și de implicarea tuturor părților pentru a opri valul de agresiune care amenință viitorul copiilor.