Volkswagen, în fața unui moment de cotitură: Ce se întâmplă cu gigantul german
VW s-ar putea confrunta cu cea mai mare criză de la scandalul diesel din 2015.
La scurt timp după ce a preluat cea mai importantă slujbă din industria germană, CEO-ul Grupului Volkswagen, Oliver Blume, a primit vești proaste.
Un director executiv de top fusese trimis în China pentru a analiza peisajul competitiv, iar evaluarea sa a fost sumbră. La sediul companiei din Wolfsburg – un complex de fabrici întins de mărimea Monaco – el i-a spus noului său șef că cel mai mare producător de automobile din Europa pierde cursa de vehicule electrice pe cea mai importantă piață a sa și nu are nicio șansă de a se recupera singur.
VW a rămas în urmă în China în timpul pandemiei și până când țara a început să se redeschidă, BYD, Nio și alte mărci locale au dublat numărul de modele hibride plug-in și complet electrice, majoritatea fiind mai ieftine și mai bune decât ofertele VW.
Acei noi concurenți se întorc acum spre Europa, pe măsură ce economia Chinei se împiedică.
Presiunea suplimentară vine pe măsură ce VW și alți producători germani resimt presiunea prețurilor ridicate la energie ca urmare a dependenței îndelungate a țării de Rusia.
La o jumătate de lume distanță, Tesla a continuat să se extindă și și-a revendicat liderul în inovația auto, subminând vaca de bani a gigantului german Audi – alături de Mercedes-Benz și BMW.
În loc de sedanele Audi elegante care susțin „Vorsprung durch Technik”, Tesla-urile au devenit alegerea consumatorilor care doresc să demonstreze că sunt la vârf.
Menghina competitivă care strânge VW de sus în jos și din SUA în China ar putea evolua în cea mai mare criză a sa de la scandalul de înșelăciune privind emisiile de motorină din 2015.
Problemele ar putea fi și mai greu de depășit și reflectă riscurile care planează asupra celei mai mari economii a Europei.
„Industria auto se confruntă cu întrebarea dacă și cum vom fi un lider global în viitor”, a declarat ministrul german de externe Annalena Baerbock la Salonul auto IAA Mobility de la München săptămâna trecută. „Pentru națiunea noastră, unde industria auto reprezintă o mare parte din crearea de valoare, aceasta nu este doar o problemă economică, ci și o problemă de securitate.”
Momentul ca VW să-și înțeleagă corect strategia EV se împlinește
Se apropie un punct de inflexiune, iar grupul riscă să se limiteze la piața în scădere a mașinilor cu motor cu combustie și să nu aibă volume pentru a-și susține structura umflată.
Luptele sale sunt evidente într-o valoare de piață care este mai mică de o zecime din cea a Tesla, chiar dacă veniturile sunt mai mult de trei decât cele ale rivalului său din Texas, iar presiunea competitivă este evidentă în războiul agresiv al prețurilor din China, unde multe mărci sunt vânzarea în pierdere.
Compania a divizat deja participațiile minoritare la producătorul de mașini sport Porsche și la unitatea sa de camioane grele Traton, iar solicitările pentru o despărțire mai profundă ar putea crește dacă va începe să piardă cota de piață în Europa, a declarat Daniel Roeska, analist la Bernstein.
Dar Blume și echipa sa se bazează pe resursele vaste ale VW care vor da roade pe măsură ce vehiculele electrice devin mai populare.
„Este un maraton și nu toată lumea dintr-un maraton care iese cel mai repede va fi văzută prima sau deloc la linia de sosire”, a spus Ralf Brandstätter, șeful VW China.
La cea mai mare expoziție auto din Europa din acest an, producătorii auto din China au arătat că sunt gata să ducă lupta în Germania.
Locul lor la Salonul de la München s-a dublat mai mult decât în 2021, iar BYD și-a poziționat sedanul Seal – care va începe de la aproximativ 45.000 de euro (48.000 de dolari) când va fi scos în vânzare la sfârșitul acestui an – ca rival direct cu Modelul 3 al Tesla și mai multe dintre mașinile electrice ale VW.
VW simbolizează „miracolul economic” al redresării postbelice a Germaniei, ca puține alte companii. Provocările continue ale companiei și ale țării sunt încă în mod egal împletite.
Ambii sunt puternic expuși riscurilor prezentate de ambițiile industriale și politice în creștere ale Chinei.
Superputerea asiatică este cel mai mare partener comercial al Germaniei și sursa a aproape 40% din livrările globale ale VW anul trecut.
De asemenea, lupta de a trece la mașini care se bazează pe software mai mult decât pe cai putere este un indiciu al dificultăților Germaniei de a se adapta la era digitală.
La fel ca Germania, VW este complex și încet. Compania are aproape 700.000 de angajați în peste 100 de fabrici din întreaga lume. Produce totul, de la super-mașini Lamborghini exotice la hatchback-uri Skoda economice și camioane Scania puternice. Dinamica internă complicată a puterii blochează schimbarea, în timp ce orgoliul a fost alimentat de decenii de succes.
„Industria auto din Germania este strâns legată de alte ramuri din sectorul de producție și servicii. Producția încă nu a atins nivelul de dinainte de pandemie, ceea ce o face un factor important din spatele slăbiciunii continue a sectorului industrial german”, a declarat Martin Ademmer, economist la Bloomberg Economics.
Impulsată de politica guvernamentală, trecerea Chinei la vehiculele electrice are loc chiar mai rapid decât în alte țări. VE-urile vor reprezenta jumătate din toate mașinile vândute pe cea mai mare piață auto din lume până la jumătatea deceniului.