Vestea bună a momentului pentru toți șoferii care se gândeau la o mașină nouă: ce se întâmplă cu prețurile autoturismelor verzi
Principalul motiv pentru care românii doar visează la mașini electrice este prețul prohibitiv al celor mai multe modele, chiar dacă și lipsa unei infrastructuri de încărcare foarte bine puse la puncte se numără printre motivele citate.
Partea bună legată de valoarea de achiziție a mașinilor electrice este însă că, în câțiva ani, aceasta se va diminua semnificativ și, din multe puncte de vedere se va alinia prețurilor asociate motoarelor cu combustie internă. Agenția Internațională pentru Energie (IEA) estimează că, până în 2025, mașinile electrice de mici dimensiuni vor costa similar cu cele propulsate de un motor termic. Fenomenul se va repeta în mod previzibil și pentru mașinile mai mari, dar va fi mai lent.
Când scad prețurile la mașini electrice
Conform datelor din raportul Global EV Outlook realizat de IEA, având în vedere eforturile de creștere masivă a producției de automobile complet electrice la scară globală, reducerea prețurilor de vânzare va veni mai repede decât se aștepta cineva. Astfel, cota de piață a acestui segment va crește și mai repede în Europa și SUA, unde interesul foarte mare există deja pentru astfel de mașini.
„Vehiculele electrice sunt una dintre forțele motrice ale noii economii energetice globale care se dezvoltă rapid și aduc o transformare istorică a industriei de producție de automobile la nivel mondial”, a explicat directorul executiv al AIE, Fatih Birol. „Tendințele la care asistăm au implicații semnificative asupra cererii globale de petrol. Motorul cu ardere internă a rămas fără rival de peste un secol, dar vehiculele electrice schimbă status quo-ul. Până în 2030, vor elimina nevoia a cel puțin 5 milioane de barili pe zi de petrol. Mașinile sunt doar primul val: autobuzele și camioanele electrice vor urma în curând.”, se arată în analiza citată de Profit.ro.
Pentru a înțelege mai bine amploarea fascinației pentru mașini electrice, în 2022 s-au vândut 10 milioane de vehicule din această categorie, iar IEA estimează un salt până la 14 milioane în acest. Ca o reconfirmare a acestei estimări, în primul trimestru, s-au vândut deja 2,3 milioane de vehicule electrice, detaliu care s-a transpus deja într-o scădere a prețurilor de vânzare, Tesla fiind cel mai puternic argument în acest sens, mai ales în cazul vehiculelor electrice de mici dimensiuni.
„Vom putea vedea paritatea prețurilor la mașinile electrice mici și medii în America de Nord și Europa undeva la mijlocul anilor 2020”, a declarat și Timar Guel, șeful diviziei de Politici ale Tehnologiei Energiei.